Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport kolejowy

Sto lat temu ukończona została Kolej Transsyberyjska

Autor: PAP
19-10-2016 07:14
Sto lat temu ukończona została Kolej Transsyberyjska
Fot. Shutterstock.com

Jedna z najdłuższych linii kolejowych świata Kolej Transsyberyjska, łącząca część europejską Rosji z jej azjatyckimi krańcami, obchodzi właśnie setny jubileusz. Do dziś symbolizuje dla Rosjan dumę ze skali ich kraju, a dla turystów - romantykę dalekich podróży.

Budowa magistrali łączącej Moskwę z Władywostokiem zakończyła się 18 października 1916 roku (5 października według starego stylu). W 2001 roku obchodzono w Rosji jubileusz rozpoczęcia budowy, jednak w tym roku mija - jak napisały media rosyjskie - wiek Kolei Transsyberyjskiej.
O budowie zadecydowały względy geopolityczne. W XIX wieku kolej w Imperium Rosyjskim kończyła się na Uralu, dalej możliwa była podróż traktem konnym lub żegluga. Gdy w Chinach ruszyła budowa kolei w kierunku regionów rosyjskiego Dalekiego Wschodu, Rosja, obawiająca się chińskich roszczeń terytorialnych, zapragnęła mieć własny szlak przebiegający bezpośrednio przez jej terytorium. Współcześnie Kolej Transsyberyjska, licząca ponad 9300 kilometrów, ma kilka odgałęzień, które prowadzą także do Mongolii i Chin.

Budowa była niezwykle kosztownym przedsięwzięciem. Do samego jej rozpoczęcia potrzebnych było 150 milionów rubli - równowartość obecnych około 7 mld dolarów. Ostatecznie koszty przekroczyły 1 mld rubli. Gdy prace się rozpoczęły, zatrudniono 100 tysięcy robotników i około 6 tysięcy specjalistów. Później przy budowie pracowali też żołnierze, więźniowie i syberyjscy chłopi. W czasach ZSRR elektryfikację kolei prowadzono siłami więźniów łagrów. A ukończono tę elektryfikację już we współczesnej Federacji Rosyjskiej - w 2002 roku.

Dla Imperium Rosyjskiego projekt Kolei Transsyberyjskiej wiązał się z kolonizacją i zagospodarowaniem azjatyckiej części kraju, zwłaszcza południowej Syberii. Kronika budowy odzwierciedla - jak ujął dziennik "Wiedomosti" - państwową politykę rozwoju obrzeży Imperium. W skład komitetu zajmującego się organizacją budowy weszło ośmiu z 14 ministrów, a na czele stanął następca tronu, późniejszy car Mikołaj II.

Budowa wiązała się z wybitnymi osiągnięciami inżynierii. Mosty kolejowe przez wielkie rzeki syberyjskie Irtysz, Ob i Jenisej wsławiły rosyjskich inżynierów. Wraz z przesuwaniem się prac w głąb kraju, coraz trudniejszymi warunkami klimatycznymi i przyrodniczymi, słabło tempo robót. Szczególnie trudna okazała się budowa Kolei Wokółbajkalskiej nad brzegiem Bajkału, która wymagała wydrążenia na odcinku 260 km około 40 tuneli i budowy kilkuset wiaduktów. Dziś kolej ta jest wielką atrakcją turystyczną.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


31 935 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

720 471 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP