PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport lotniczy

Amerykanie forsują budowę samolotów naddźwiękowych

Autor: wnp.pl (PS)
20-03-2017 16:15
Amerykanie forsują budowę samolotów naddźwiękowych
Fot. Shutterstock.com

Projekt budżetu USA w roku 2018, złożony do parlamentu przez prezydenta Donalda Trumpa, zakłada zmniejszenie finansowania 15 tras kolejowych firmy Amtrak. Jednocześnie przewiduje się znaczne kwoty na rozwój lotniczego transportu naddźwiękowego.

Na realizację takiego programu NASA ma otrzymać 624 milionów dolarów.
Z informacji prasowych wynika, że już obecnie w kilku firmach trwają zaawansowane prace nad opracowaniem konstrukcji samolotu pasażerskiego, poruszającego się z prędkością szybszą niż dźwięk, czyli większą niż 1 Macha (1225 km/h).

Prototyp takiego liniowca pasażerskiego przedstawił w ub. roku startup Boom, a jego testy planowane są na ten rok. Inny prototyp opracowuje Aerion Corporation Corporation. 

Są już też pierwsi potencjalni klienci – firma Virgin Galactic, należącą do Richarda Bransona, gotowa jest kupić 10 egzemplarzy takich supersamolotów.

Obecnie głównym problemem technicznym jest to, jak zapobiegać głośnemu wybuchowi dźwięku, po przekroczeniu prędkości 1 Macha. Z tego powodu w 1973 roku zabroniono lotów nad miastami samolotami naddźwiękowymi. Innym jest zmniejszenie zużycia paliwa.

Zadaniem specjalistów NASA ma być właśnie m.in. opracowanie modelu, który ogranicza te problemy.

Warto przypomnieć, że pierwszy turboodrzutowy samolot naddźwiękowy – Concorde - skonstruowali w konsorcjum francuska firma Aerospatiale i British Aircraft Corporation, a jego lot odbył się w 1969 roku.

W siedem lat później pierwsze jego egzemplarze wprowadziły równolegle do stałych lotów: Air France i British Airways, między Paryżem i Londynem a Nowym Jorkiem i Dulles (stan Waszyngton).

Czas przelotu Concorde’ów był wówczas dwukrotnie krótszy, niż innych samolotów odrzutowych.

Z kilku powodów jednocześnie, tj. wysokich cen biletów i elitarności Concorde, użytkowania tylko 20 sztuk i rosnących cen paliw, co łącznie powodowało straty przewoźników, a także z powodu katastrofy jednego z nich w Paryżu w lipcu 2000 roku, problemów w wybuchem dźwięku i groźbą zamachów terrorystycznych po 11 września 2011 roku - dwa lata później ich loty zawieszono.

Dodajmy też, że formalnie dwa miesiące wcześniej niż Concorde, wystartował prototyp rosyjskiego samolotu ponaddźwiękowego Tu-144. Kolejny prototyp rozbił się 3 czerwca 1973 r. podczas pokazów lotniczych (Paris Air Show).

Rosjanie wyprodukowali łącznie 16 egzemplarzy, które były użytkowane w latach 1977 – 99. Zostały wycofane m.in. ze względu na ogromne zużycie paliwa podczas lotu naddźwiękowego (z prędkością do 2,35 Macha).

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 595 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP