PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport lotniczy

CPK to wielka gra o miejsce polskiego lotnictwa na mapie świata

Autor: (wnp.pl) Piotr Stefaniak
14-05-2018 20:49
CPK to wielka gra o miejsce polskiego lotnictwa na mapie świata

Dynamicznie rozwijający się polski rynek przewozów lotniczych jest w istocie dostawcą pasażerów dla zagranicznych hubów lotniczych, które realizują loty dalekiego zasięgu

Fot. Shutterstock

Realizacja projektu CPK ma m.in. na celu włączenie Polski w sieć głównych powietrznych szlaków handlowych i komunikacyjnych. Chodzi też o to, aby Polacy zamiast wybierać zachodnie huby lotnicze do dalekich lotów, mogli korzystać z rodzimego hubu, a także z narodowego przewoźnika. Ale w istocie, realizacja CPK daleko wykracza znaczeniem poza rynek lotniczy.

Mówiono o tym na sesji poświęconej tej inwestycji podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
- W Europie i na świecie następują zmiany w geopolityce, a wraz z nimi korekta szlaków handlowych i geograficznych, w tym w transporcie lotniczym – mówił Mariusz Szpikowski, prezes PPL. - Zatem jednym z celów budowy CPK jest umieszczenie nas na tej nowej mapie.

Mariusz Szpikowski, fot. PTWP
Mariusz Szpikowski, fot. PTWP

Według niego dziś tak dynamicznie rozwijający się polski rynek przewozów lotniczych jest w istocie dostawcą pasażerów dla zagranicznych hubów lotniczych, które realizują loty dalekiego zasięgu, międzykontynentalne. – Planujemy więc zrealizować cel, by Polacy lecąc w świat wybierali jednak narodowy centralny port lotniczy – dodał Szpikowski.

Podobne sprawę ujął Rafał Milczarski, prezes zarządu PLL LOT.

Rafał Milczarski fot. PTWP
Rafał Milczarski fot. PTWP

- CPK jest narzędziem globalnej konkurencji dla polskiego lotnictwa, gdzie walczymy o rynek globalnych, długodystansowych lotów, aby stać się wrotami do Europy dla dużej liczby pasażerów z Azji – powiedział. - To wielka gra, która w mniejszym stopniu oddziałuje na loty regionalne, a w której LOT będzie aktywnie uczestniczyć.

- Chcemy uczestniczyć w projekcie powstania CPK, nasza opinia jest pozytywna co do sensu i istoty jej budowy, ale nasz głos i pewne postulaty powinny być wysłuchane – mówił  Artur Tomasik, prezes zarządu Związku Regionalnych Portów Lotniczych oraz prezes zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, zarządcy Katowice Airport.

Artur Tomasik, fot. PTWP
Artur Tomasik, fot. PTWP

Jak wskazują prognozy, w ciągu najbliższych 10 lat, czyli do planowanego startu pierwszego samolotu z CPK, w Polsce może być odprawionych 60 mln pasażerów. – Lotniska regionalne mogą obsłużyć maksimum połowę tego ruchu, a i tak pod warunkiem, że zainwestują do 2025 roku od 2 do 3 mld zł w dalszą rozbudowę i unowocześnienie – zaznaczył Tomasik.

W debacie wskazywano przykłady, jak rozwój portów lotniczych oddziałuje na lokalne rynki pracy oraz rozwój biznesu w otoczeniu. W szczególności CPK ma ogniskować nie tylko różne rodzaje transportu i usług logistycznych, ale także rozwój biznesu, w tym innowacyjnego i stymulować rozwój aglomeracji – warszawskiej i łódzkiej.
Podobał się artykuł? Podziel się!
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 893 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

673 923 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP