PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport lotniczy

Gulfstream G550 przewiozą VIP-ów już wiosną 2018 roku

Autor: PAP/PSZ
10-11-2017 19:02
Gulfstream G550 przewiozą VIP-ów już wiosną 2018 roku

Samolot Gulfstream G550

Fot. Shutterstock

Pierwszy z dwóch samolotów Gulfstream G550 będzie mógł zabrać na pokład pasażera o statusie VIP prawdopodobnie w marcu-kwietniu 2018 r., w połowie listopada br., zgodnie z planem, zostanie dostarczony pierwszy z trzech Boeingów 737 - zapowiedział 10 listopada wiceszef MON Bartosz Kownacki.

  • Dwa 16-miejscowe transatlantyckie samoloty dla VIP - Gulfstream G550 zostały dostarczone w czerwcu i lipcu.
  • Wartość kontraktu wynosi około 440,5 mln zł netto.
  • Ponadto zamówiono też trzy samoloty Boeing 737-800NG.
"Jesteśmy na etapie szkolenia pozwalającym na gotowość operacyjną, przewożenie osób, ale nie o statusie HEAD. W połowie listopada Gulfstream będzie mógł po raz pierwszy zabrać na pokład kogoś poza załogą, prawdopodobnie w marcu-kwietniu - pasażerów ze statusem HEAD" - powiedział Kownacki na piątkowej konferencji w MON.

Także w połowie listopada, kiedy pierwszy z dwóch małych samolotów do przewozu osób na najwyższych stanowiskach w państwie osiągnie gotowość do lotów (choć jeszcze nie do przewozu VIP), do Polski ma przylecieć pierwszy z trzech zamówionych samolotów średniej wielkości - Boeing 737-800NG.

Jak powiedział wiceminister, powodem, dla którego pasażerów o statusie HEAD będzie można przewozić nie wcześniej niż za kilka miesięcy, są wymagania stawiane załogom. Zgodnie z instrukcją HEAD, by wykonywać loty tej kategorii, piloci muszą wylatać 250 godzin. Najpierw szkolą się na symulatorach w USA, potem z tamtejszymi załogami fabrycznymi firmy Gulfstream, później kontynuują szkolenie w kraju.

Zaznaczył, że ze względu na zaawansowanie techniczne Gulfstreamów "dzisiejsze szkolenie jest zupełnie inne niż kiedy pisano instrukcję HEAD", pisaną jeszcze pod samoloty Tu-154 i Embraer-175. Zaznaczył, że choć szkolenie teoretycznie można byłoby skrócić, to "lepiej, żeby piloci byli dobrze przygotowani, żeby nalot był odpowiedni, niż wcześniej, na siłę, wbrew wszelkim regułom wsadzić na pokład najważniejsze osoby w państwie, a później ryzykować".

Wiceszef MON powiedział, że pierwszy z trzech samolotów Boeing 737 "trafi do Polski najpóźniej 15 listopada i analogicznie jak z samolotami Gulfstream pierwsze pół roku to kwestia przygotowania załóg". W połowie przyszłego roku samolot ma osiągnąć gotowość operacyjną.

"Do każdego samolotu MON przygotowuje po trzy załogi - 18 pilotów trzeba wyselekcjonować i przeszkolić. To duży wysiłek sił zbrojnych" - powiedział Kownacki. Dlatego - zaznaczył - przewidziano rozwiązania, które zapobiegną odejściu pilotów przez pięć lat do lotnictwa cywilnego. "Trzeba mieć świadomość, że ci ludzie będą odchodzili, trzeba już dzisiaj myśleć, jak ten system będzie funkcjonował za pięć, osiem lat, bo wtedy możemy wrócić do sytuacji sprzed 2010 roku" - dodał.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 864 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP