PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport lotniczy

  • Strefa premium

Impas w sprawie rozbudowy portu lotniczego Warszawa Modlin

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
10-11-2017 06:05 |  aktualizacja: 09-11-2017 23:38
Impas w sprawie rozbudowy portu lotniczego Warszawa Modlin

60 mln zł kredytu potrzeba lotnisku Modlin do podwojenia zdolności obsługi pasażerów.

Fot. periscope / Shutterstock.com

Bez dodatkowych 60 mln zł w ciągu kilku lat lotnisko w Modlinie będzie miało problemy z nadmiernym zatłoczeniem odprawianych pasażerów. Niestety, nie wszyscy właściciele portu zgadzają się na nasz plan oraz przedstawiony model finansowania - mówi Leszek Chorzewski, p.o. prezesa spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin.

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze mające 30,39 proc. udziału w spółce zarządzającej portem Warszawa-Modlin, może zabiegać o przegłosowanie zerwania umowy z Ryanairem? Takie informacje medialne się pojawiły.

- W najbliższym posiedzeniu walnego zgromadzenia wspólników nie ma punktu z takim wnioskiem. Umowa z Ryanairem pewnie będzie jednak omawiana, ale żaden ze współwłaścicieli portu Warszawa-Modlin nie może jej zerwać bez wspólnej zgody.

Czy zarząd rozważa sytuację, że PPL będzie zabiegać o budowę kolejnego lotniska na Mazowszu, kiedy Lotnisko Chopina się „zatka”, a nie będzie jeszcze Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)?


- Taką wypowiedź dyrektora przedsiębiorstwa, Mariusza Szpikowskiego, przyjęliśmy do wiadomości.

Ale może zamiast budować lotnisko, PPL zainwestuje w puste obecnie lotnisko w Radomiu. Tam się przeniesie część ruchu pasażerskiego, a także cargo z Chopina.


- Nie ma sposobu, żeby linie lotnicze przenieść, jeśli same tego nie chcą. To samo dotyczy przewoźników cargo. Na Okęciu niedawno otwarto na przykład nowy terminal DHL, który kosztował ok. 100 mln zł. Nie mam pojęcia, kto zapłaciłby za przenoszenie tej infrastruktury. Sprawa jest bardzo trudna.

Czy na takim zapętleniu chce korzystać PPL? Walczy o umniejszenie roli Ryanaira na polskim rynku, aby dać szansę rozwoju połączeń krajowych PLL LOT.


- To działa odwrotnie. Jeżeli zdarzyło by się tak, że Ryanair przeniesie część planowanych nowych połączeń na lotnisko Chopina, to poważnie może zagrozić LOT-owi. A cel był taki, żeby przestrzeń na lotnisku Chopina do momentu wybudowania CPK była dedykowana głównie LOT-owi.

Zarówno lotnisko Chopina, jak i w Modlinie, są portami użytku publicznego i muszą przyjąć każdego przewoźnika, jeśli jest tylko wolne miejsce.

W założeniu, to Modlin miał obsługiwać ruch tanich linii lotniczych i czarterowych.


- Tak, a lotnisko centralne, którym jest obecnie port Chopina, miało koncentrować się na ruchu transferowym i obsługi przewoźników tradycyjnych. Także CPK ma mieć taki charakter.

Tymczasem może tak zdarzyć się, że Ryanair przeniesie się z Chopina do Stanisławowa (gdzie ma powstać CPK - red.) i też nikt nie będzie mógł mu tego zabronić.

W dalszej części rozmowy o warunkach, na których Ryanair funkcjonuje w Modlinie, opłacalności działalności portu, a także o blokowaniu jego rozbudowy.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 942 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP