PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport lotniczy

Rynek dronów w Polsce - czas wzlotów

Autor: wnp.pl (Oskar Filipowicz)
17-05-2017 18:48
Rynek dronów w Polsce - czas wzlotów
Fot. unsplash.com

Czy drony to tylko moda i zabawka dla dużych chłopców? Liczba i rozmaitość realizowanych i możliwych zastosowań świadczy o biznesowym potencjale tej latającej technologii. Gospodarcze korzyści z dronów były przedmiotem jednej z debat IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

"Drony - technologia dla ludzi i gospodarki" - tak brzmiał tytuł sesji, która zgromadziła praktyków działających na rynku, przyniosła solidną porcję wiedzy o rynku i jego perspektywach, zweryfikowaną poprzez biznesowe doświadczenie.
Już w ubiegłym roku wartość polskiego rynku dronów przekroczyła 200 mln złotych ze zdecydowanymi szansami na dynamiczny wzrost. Ponad połowa tej sumy przypada na handel (sprzedaż urządzeń). Jedna trzecia to usługi wykonywane z użyciem latających aparatów, a tylko 12 proc. wartości rynku przypada na krajową produkcję urządzeń.

Kierunek, w którym podąża branża, jest uznanie dronów za „latające roboty”. Pilot, który ręcznie obsługuje drona pozostającego w zasięgu jego wzroku, to istotne ograniczenie - techniczne i prawne. Autonomiczność versus pilotaż - stanowi to również podstawową różnicę między dronem a statkiem powietrznym, o czym przekonywał moderator sesji, Sławomir Kosieliński, prezes Fundacja Instytut Mikromakro monitorującej polski rynek. Jego zdaniem podporządkowywanie dronów jako „urządzeń do zdalnego zbierania informacji” przepisom ruchu lotniczego jest nieracjonalne i szkodzi rozwojowi sektora. Na szczęście odrębne przepisy normujące wykorzystywanie dronów już powstają. W Europie toczy się dyskusja o miejskim ruchu powietrznym (Urban Space).

- W przepisach tych nie ma miejsca dla człowieka - podkreślał Kosieliński. - Zastępuje go algorytm. Dron to tak naprawdę podmiot Internetu Rzeczy. Jego autonomiczność oznacza precyzję i koordynację.

Kierunki unijnych prac legislacyjnych omówił kompetentnie Tomasz Balcerzak z katedry technologii lotniczych w wydziale transportu Politechniki Śląskiej wskazując m.in. na kontekst systemu Galileo - europejskiego narzędzia nawigacji satelitarnej, który mógłby stanowić podstawę bezpiecznego koordynowania ruchu dronów zapewniając urządzeniom widoczność i „umiejętność widzenia”.

Temat widoczności i koordynacji, a także pola potencjalnych konfliktów z lotnictwem (głównie sanitarnym), kontynuował Sebastian Banaszek, dyrektor operacyjny Dron House SA, którego firma testuje informatyczne narzędzia planowania bezpiecznych lotów drona. Jego zdaniem docelowy system będzie łączył technologię opartą o transponder (jak w lotnictwie) z rozwiązaniami społecznymi (tj. np. zgłaszaniem przez operatora obszaru działania). Standardy prawne przybiorą skodyfikowaną i ostateczną postać zapewne za kilka lat. W tym czasie rynek będzie rozwijał się w aktualnym środowisku legislacyjnym - gromadzić doświadczenia i ewoluując.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


28 500 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 765 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP