PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

Barka z 20 kontenerami płynie Wisłą z Gdańska do Warszawy

Autor: PAP
19-04-2017 17:03
Barka z 20 kontenerami płynie Wisłą z Gdańska do Warszawy

Inauguracja rejsu kontenerowego w Porcie Gdańsk,

fot. Rafał Modrzewski/kujawsko-pomorskie.pl

Barka z 20 kontenerami wypłynęła w środę z portu w Gdańsku i ma Wisłą dotrzeć do Warszawy. Celem rejsu jest m.in. promowanie śródlądowego transportu wodnego oraz sprawdzenie, jakie są utrudnienia dla żeglugi na Dolnej Wiśle. Będą prowadzone też badania szlaku wodnego.

Organizatorzy rejsu, czyli samorząd województwa kujawsko-pomorskiego oraz samorząd województwa pomorskiego poinformowali, że to pierwszy promocyjno-badawczy rejs barki z ładunkiem kontenerów z Gdańska do Warszawy. Ma on udowodnić, że transport śródlądowymi drogami wodnymi jest bardziej ekonomiczny, ekologiczny i bezpieczny niż transport kołowy czy kolejowy. Barka - a właściwie zestaw pchany, bo napęd stanowi pchacz - podczas dziewięciodniowego rejsu zacumuje w Tczewie, Grudziądzu, Bydgoszczy, Solcu Kujawskim, Toruniu, Włocławku, Płocku, Modlinie i w Warszawie.
Członek zarządu województwa pomorskiego Ryszard Świlski podczas konferencji prasowej na Nabrzeżu Ziółkowskiego w Gdańsku - Nowym Porcie przed rozpoczęciem rejsu tłumaczył, że ma on przede wszystkim pokazać, jakie inwestycje są na Wiśle niezbędne, aby więcej towarów mogło być transportowanych drogą wodną.

Zwrócił uwagę, że z portu w Rotterdamie ok. 45 proc. ładunków jest transportowanych wodnymi drogami śródlądowymi. W Polsce - jak mówił - nie stanowi to nawet jednego procenta i "chcemy to zmienić".

Członek zarządu województwa kujawsko-pomorskiego Sławomir Kopyść uważa, że rewitalizacja śródlądowych dróg wodnych jest "zadaniem cywilizacyjnym". Powołując się na przykład śródlądowego portu w Dortmundzie powiedział, że "taki port wygenerował kilkadziesiąt tysięcy miejsc pracy". Podkreślił, że rozwój śródlądowego transportu jest też szansą na rozwój gospodarczy.

Świlski przypomniał, że sześć lat temu samorządy województw - m.in. pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, kujawsko-pomorskiego - rozpoczęły prace dotyczące wykorzystania wodnych dróg śródlądowych do transportu. "Tak naprawdę to jest wyzwanie dla rządu. Samorządy regionalnie nie są w stanie zrealizować inwestycji transportowych, jakie są konieczne na Wiśle i Odrze" - dodał.

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zobowiązało zarząd portu do stworzenia studium wykonalności żeglowności Wisły - poinformował wiceprezes ds. infrastruktury Zarządu Morskiego Portu w Gdańsku SA Marcin Osowski. Zaznaczył, że "inwestycje, które zarząd portu będzie w najbliższym czasie realizował, będą służyły rozwojowi tej drogi logistycznej".

Jego zdaniem port w Gdańsku ma "bardzo dobry dostęp od strony wody, ma rozwiniętą infrastrukturę drogowo-kolejową i brakuje tylko dostępu do Wisły jako drogi wodnej śródlądowej". Przyznał, że "żeglowna Wisła zdecydowanie podniosłaby potencjał i atrakcyjność portu w Gdańsku".

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 527 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

552 402 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP