PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

Brakuje małych kontenerowców. Skutki mogą być poważne

Autor: Wnp.pl (PS)
08-05-2018 18:43 |  aktualizacja: 08-05-2018 18:42
Brakuje małych kontenerowców. Skutki mogą być poważne

W końcu 2020 r. na 1 superkontenerowiec przypadać będzie zaledwie 5,4 statków odwozowych, podczas gdy niedawno przypadło ich 7,9.

Fot. Shutterstock

Narasta problem braku statków feederowych, czyli dowożących do portów - hubów towary w kontenerach i je odwożących do mniejszych portów. Do końca 2020 roku może brakować nawet do 1200 sztuk takich jednostek.

Niedobór ten z kolei mógłby pociągnąć za sobą duży wzrost stawek frachtu w ostatnim (lub pierwszym) łańcuchu transportu morskiego - takie szacunki przedstawia duńska firma Seaintel Maritime Analysis (SMA).
Według niej, stopniowemu wprowadzaniu do eksploracji nowych superkontenerowców oceanicznych, zwanych w skrócie ULCS (zabierających od 18 do 21 tys. TEU), jakie są zamówione w okresie 2018-20, nie towarzyszy równoległe zamawianie małych kontenerowców (do 3 tys. TEU).

Na rynku kontenerowym rośnie problem przewagi podaży nad popytem

O ile te pierwsze zachowują względną równowagę między popytem na transport oceaniczny a podażą nowej mocy przewozowej, także przez ograniczenie częstotliwości kursowania, to ten drugi segment wykazuje rosnącą nierównowagę na rynku.

Jeszcze do niedawna obliczano, że każdy duży kontenerowiec - VLCS (zabierający 11 - 18 tys. TEU) obsługiwany był średnio przez kursy 7,9 statków odwozowych.

Jednak od ok. 5 lat wzrosła zarówno pojemność VLCS, do rozmiarów ULCS, jak i liczba zamówień ich zakupu w stoczniach, podczas gdy na mniejsze kontenerowce nie zgłaszano dużego popytu na ich odnowienie. W efekcie ich światowa flota po prostu zestarzała się.

Według SMA, z bieżącej księgi ofert złożonych w stoczniach wynika, że w końcu 2020 roku na 1 superkontenerowiec przypadać będzie zaledwie 5,4 statku feederowego. To oznaczałoby właśnie, że zabraknie ok. 1200 takich jednostek.

Analitycy zaznaczają zarazem, że ta nierównowaga może być mniejsza, ponieważ część kontenerowców średniej wielkości (zabierają od 5 do 11 tys. TEU) będzie wyłączana z transportu oceanicznego ze względu na gorsze parametry efektywności 1 TEU w porównaniu z VLCS. Niektóre z nich mogą być przesuwana do obsługi linii feederowych.

Ale nawet jeżeli tak się stanie, to z optymistycznej wersji szacunków wynika, że w końcu 2020 roku może brakować ok. 400 kontenerowców na liniach feederowych.

Skutki mogą być trojakie: nastąpi wzrost stawek frachtu, rosnąć będzie presja na bezpośrednie połączenia oceaniczne ULCS (od tego roku ich liczba zmalała lub trasy zostały skrócone), albo część ładunku przejmą konkurencyjne środki transportu, w tym lotnictwo i kolej.

DCT Gdańsk bije własne rekordy przeładunków
Podobał się artykuł? Podziel się!
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 893 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

673 923 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP