PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

EEC 2017: polskie porty morskie nadal na fali wznoszącej

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
18-05-2017 18:18
EEC 2017: polskie porty morskie nadal na fali wznoszącej
Fot. Shutterstock

Cztery głównie polskie porty morskie od kilku lat co roku notują duży wzrost przeładunków, jakby wbrew światowemu spowolnieniu wzrostu gospodarczego. Także ten rok zapowiada się korzystnie dla nich. Co równie istotne – zarządy portów wskazują na istniejące rezerwy w pozyskania większych wolumenów ładunków, w tym w tranzycie i na warunki do osiągnięcia tych planów.

Sukces polskich portów opiera się na kilku przesłankach.
Obsługują one potrzeby dynamicznie  rosnącej polskiej wymiany towarowej, w tym eksportu, który notuje od ćwierć wieku - z jednym wyjątkiem - nieprzerwany wzrost.

Porty czerpią korzyści ze zrealizowanych od początku dekady inwestycji – zarówno ze środków publicznych w infrastrukturę portową i dostępu do nich od strony morza, jak i prywatnych operatorów, dzierżawiących nabrzeża i terminale.

Istotnie poprawiła się oferta operatorów w portach, a także usprawnione zostały odprawy ładunków, dzięki wspólnej pracy wszystkich służb granicznych.

Dochodzą do tego konkurencyjne usługi warunki odpraw, które zachęcają spedytorów do odprawiania towarów w polskich portach, a nie zachodnich.

W najbliższych latach zaprogramowano w portach wiele inwestycji, poprawiających dostęp od strony morza i lądu, usuwających wąskie gardła lub wzbogacające ofertę przeładunkową. Jest ona też skierowana do kilku krajów sąsiednich – Czech, Słowacji, Ukrainy, Białorusi, itp.

Przyciąganie tych dodatkowych wolumenów towarów zależy jednak od inwestycji infrastrukturalnych wewnątrz kraju, w tym udrożniania transportu granicznego.

O tym wszystkim mówiono 12 bm. podczas debaty IX Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach zatytułowanej „Polskie porty na globalnym rynku i w systemie europejskich korytarzy transportowych.”

Rosnące przeładunki


- Port Gdańsk od pięciu lat zwiększa nieprzerwanie przeładunki towarów, w 2016 roku do blisko 37,3 mln ton, co było jego kolejnym historycznym rekordem i dało mu szóstą pozycję na Bałtyku i drugą w obsłudze drobnicy w kontenerach - mówił Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Port ten ma ponad 46 proc. udział w polskim rynku morskim, w tym  78 proc. w obsłudze paliw płynnych.

Z portu masowego, jakim był w latach 70., Gdańsk stał się portem uniwersalnym, obsługującym w równych częściach ładunki masowe płynne, sypkie oraz drobnicę skonteneryzowaną i konwencjonalną.

Wpływy z odprawianych tam - po raz pierwszy na granicy zewnętrznej UE - towarów importowanych, zasilają wielomiliardową kwotą budżet państwa.

Prezes Greinke wskazał, że te zmiany i sukces wzrostu obrotów jest to efektem poczynionych inwestycji samego portu i operatorów prywatnych, ale także PKP PLK, które poprawiły już pewne elementy usprawniające wywóz i dowóz towarów koleją. Dla portu Gdańsk istotnie poprawiły się warunki dostępu od strony lądu, bowiem samochody mogą łatwo dotrzeć na obwodnicę miasta i autostradę A1.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 343 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

794 350 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP