PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

Fracht morski na drobnicę nie wzrośnie w br., towarów masowych - tak

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
08-01-2018 10:41 |  aktualizacja: 08-01-2018 13:20
Fracht morski na drobnicę nie wzrośnie w br., towarów masowych - tak

Koszt morskiego transportu drobnicy nie wzrośnie istotnie w przeciwieństwie do transportu towarów masowych

Fot. mat. pras.

Stawki frachtu morskiego transportu drobnicy w kontenerach w umowach spot z portów Dalekiego Wschodu do Europy Północnej (i DCT Gdańsk) wzrosły w minionym tygodniu do średniego poziomu 888 dol./TEU, tj. o 2,8 proc.

  • Transport morski drobnicy w kontenerach na początku tego roku jest tańszy niż w niezłym dla armatorów 2017 r.
  • Utrzymująca się na tym rynku nadwyżka zdolności przewozowych nad popytem jest hamulcem dla wzrostu stawek frachtu.
  • Przeciwieństwem jest rynek transportu morzem towarów masowych, gdzie popyt przewyższa podaż.
 
Natomiast opłaty za transport z Azji do portów Morza Śródziemnego pozostał na niezmienionym poziomie i wynosiły 738 dol./TEU.

Ogólny wskaźnik Shanghai Containerized Freight Index, obliczany na podstawie analiz 14 głównych potoków transportowych, miał 5 bm. wartość 816,58 dol./TEU.

Zmalał on w porównaniu z 29 grudnia ub.r. o 7,6 dol./TEU (o 0,9 p.p) i był o 14,2 proc. niższy (o 13,5 dol./TEU) w porównaniach rok do roku.

- Po ożywieniu popytu na transport w 2017 roku (o pięć procent, co było najwyższym wynikiem od sześciu lat) i po wzroście średnich stawek przewozów, także 2018 rok będzie pod tym względem dobry dla przewoźników – ocenia Peter Sand, główny analityk BIMCO (Baltic and International Maritime Council).

Jednak z powodu wzrostu zdolności przewozowych armatorów i utrzymującej się nadal nadwyżki podaży nad popytem (o ok. 4 proc.), spółki żeglugowe mogą liczyć na większe zyski głównie przez dalsze cięcia kosztów, a nie wzrost stawek frachtu.

- Warunkiem ogólnym na rentowność w przewozach morskich jest wzrost popytu o 4-5 proc. w skali rocznej - stwierdza Sand.

 Patrz: Tańszy transport morski z Azji do Europy

Od końca grudnia ub. roku – po spadku 12 grudnia z rekordowego w ub.r. poziomu 1640 pkt. - znów rośnie Baltic Dry Index. Wczoraj miał wartość 1371 pkt. W porównaniach rocznych był on o 42 p.p. wyższy niż na początku 2017 r.

Tak duży wzrost stawek frachtu wywołany został z jednej strony przez silny wzrost popytu na przewozy, a z drugiej – ograniczoną podaż masowców.

Przykładowo w ub. roku światowy popyt na transport morski rud żelaza i węgla wzrósł o 5,3 proc., natomiast flota największych masowców typy Capesizes (ponad 150 tys. dwt; ze względu na rozmiary, statki te nie mogą korzystać z kanałów sueskiego, tym bardziej panamskiego) powiększyła się tylko o 3,2 proc., wynika z danych Clarkson Research Services.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 809 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

739 831 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP