PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

Handel przez Morze Południowochińskie dużo mniejszy niż uważano

Autor: PAP
06-08-2017 10:23
Handel przez Morze Południowochińskie dużo mniejszy niż uważano
Fot. Fotolia

Wartość towarów przepływających rocznie przez obszar M. Południowochińskiego jest o 36 proc. niższa niż uważano - informuje w najnowszym raporcie serwis "China Power" amerykańskiego think tanku Centrum Studiów Strategicznych i Międzynarodowych (CSIS).

Od 2010 r. w komentarzach dotyczących Morza Południowochińskiego oraz w opracowaniach naukowych używano wielkości 5,3 bln dolarów na określenie wartości towarów transportowanych przez akwen każdego roku. Opublikowana na początku sierpnia analiza CSIS wprowadza znaczącą korektę tej wielkości, określając wartość na poziomie 3,4 bln dolarów, o 36 proc. niższym niż dotychczas.
Do wyznaczenia zgodnej z wciąż zmieniającymi się na przestrzeni ostatnich lat realiami, think tank wykorzystał nową metodologię. Skorzystano z informacji dotyczących morskich szlaków handlowych, wymiany handlowej między krajami oraz tzw. AIS, czyli systemu automatycznej identyfikacji statków. Na tej podstawie uzyskano nowe wielkości znacznie korygujące powielane dotychczas informacje.

Według CSIS handel prowadzony przez M. Południowochińskie stanowił 21 proc. światowej wymiany w ub.r., a nie 30 proc. jak uważano do niedawna w oparciu o dane UNCTAD (Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju). Kwota ponad 5 mld dolarów przedstawiała tym samym kwestię znaczenia rejonu Morza Południowochińskiego jako kluczowego dla bezpieczeństwa nie tylko regionu ale i świata. "Wątpliwości otaczające wielkość 5,3 mld dolarów są często łączone z podejrzeniami, iż rosnący wpływ Chin w regionie, mógłby skłonić Pekin do zagrożenia szlakom handlowym" - napisano w raporcie odnosząc się do korygowanych danych i ich implikacji geopolitycznych.

Dzięki użyciu nowych mierników raport był w stanie nanieść znaczne poprawki wobec dotychczasowych wielkości. Przykładowo dowiedziono, iż zamiast 100 proc. japońskiego eksportu drogą morską do Indonezji jedynie 72,9 proc. przepływało przez Morze Południowochińskie. Przedstawiono również szacunki kosztów, jakie trzeba by ponieść, gdyby kluczowa dla bezpieczeństwa transportu tym szlakiem Cieśnina Malakka została zamknięta. Konieczność korzystania z okrężnej drogi przez Cieśninę Lombok przy indonezyjskiej wyspie Bali dla największych tankowców i kontenerowców oraz Cieśniny Sundajskiej między wyspami Jawa a Sumatra przez mniejsze jednostki wiązałaby się z dodatkowymi 64,5 mln dolarów dodatkowych kosztów za każdy tydzień utrudnień. W przeliczeniu na wartość towarów przewożonych rocznie przez Morze Południowochińskie oznaczało by to już jednie od 0,08 proc. do 0,1 proc. przeciętnej tygodniowej wartości. Z perspektywy całego roku tygodniowe zamknięcie strategicznej Malakki dodawałoby jedynie od 0,0015 proc. do 0,0019 proc. wartości rocznej wymiany handlowej przez akwen.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 033 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

577 394 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP