PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

Kanał Gliwicki rozpoczął sezon nawigacyjny

Autor: PAP/PSZ
06-04-2018 10:13
Kanał Gliwicki rozpoczął sezon nawigacyjny

W ostatnich latach rośnie ruch na Kanale Gliwickim.

Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

W pierwszych dniach kwietnia został otwarty dla żeglugi Kanał Gliwicki, łączący Górnośląski Okręg Przemysłowy z Odrą. Administrator szlaku spodziewa się w tym roku dalszego wzrostu liczby pokonujących kanał jednostek pływających - to efekt trwającej modernizacji kolejnych śluz na kanale.

Kanał Gliwicki, nazywany również Górnośląskim, jest jedynym takim w kraju. Od lat 30. XX wieku łączy Górny Śląsk z Odrą. Sześć śluz na 42-kilometrowym odcinku między Gliwicami a Kędzierzynem-Koźlem zapewnia żeglugę transportową i turystyczną. Zabytkowe śluzy, umożliwiające pokonanie różnicy poziomów wody, w ostatnich latach są sukcesywnie modernizowane - łączny koszt prowadzonych prac sięga 123 mln zł.
O rozpoczęciu, po zimowej przerwie, nowego sezonu nawigacyjnego na Kanale Gliwickim poinformował w piątek administrator szlaku - Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gliwicach. Śluzowanie odbywa się w dni robocze od 6. rano do 22. wieczorem.

"Otwarcie Kanału Gliwickiego dla żeglugi poprzedziło sondowanie szlaku, czyli rewizja drogi wodnej" - poinformował p.o. dyrektor RZGW w Gliwicach Łukasz Lange. W marcu gliwicki port odwiedził też prezes Wód Polskich Przemysław Daca, który zapoznał się z planami Śląskiego Centrum Logistyki, zakładającymi w tym roku podwojenie ilości węgla wyprawianego z Gliwic do Wrocławia drogą wodną - ze 120 tys. ton w zeszłym roku do ok. 250 tys. ton w roku 2018. Przeładunek węgla w gliwickim porcie wznowiono w lipcu zeszłego roku, po pięcioletniej przerwie.

Ze szlaku, obok barek transportowych, korzystają także wodniacy, którzy doceniają walory turystyczne Kanału Gliwickiego. W poprzednim sezonie nawigacyjnym kanał pokonało ponad 12 tys. jednostek pływających, podczas gdy dwa lata wcześniej prześluzowano ich 5 tys.

Spodziewany dalszy rozwój żeglugi jest możliwy dzięki prowadzonej modernizacji infrastruktury. Prace na śluzach Kanału Gliwickiego trwają w Łabędach, Dzierżnie, Sławięcicach i Nowej Wsi. Trzy lata temu administrator drogi wodnej zakończył modernizacje obiektów w Rudzińcu i Kłodnicy.

Całość prowadzonych prac uzyskała unijne dofinansowanie z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Inwestycje o łącznej wartości prawie 123 mln zł są prowadzone tak, by nie uniemożliwiać żeglugi.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


23 258 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP