PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

Przewoźnicy morscy przed dalszymi wyzwaniami restrukturyzacji

Autor: wnp.pl (PS)
08-07-2017 09:38
Przewoźnicy morscy przed dalszymi wyzwaniami restrukturyzacji
Fot. Fotolia

Podczas gdy większość bieżących opinii na temat morskich przewoźników kontenerowych skupia się na ich podatności na ataki hakerów, eksperci ds. technologii podkreślają, że jeszcze do końca tego roku muszą oni podjąć decyzję w sprawie optymalizacji sieci transportu.

Powodem jest utrzymująca się nadal strukturalna nadwyżka mocy przewozowych nad popytem na transport drobnicy w kontenerach, ocenia Lars Jensen, dyrektor generalny i partner duńskiej firmy Consulting SeaIntelligence.
Opinie te zawarł też w opracowaniu „Liner Shipping 2025”.

Tymczasem i armatorów, i spedytorów usypia sytuacja niskich cen paliw, najkorzystniejsza od czasu kryzysu finansowego.

W rezultacie umożliwiło to także nadawcom czerpanie korzyści z oszczędności kosztów. Uzyskano je też dzięki zmniejszeniu średniej prędkości kontenerowców w trasach oceanicznych (w celu obniżenia zużycia paliwa), wprowadzenia do eksploatacji mega kontenerowców (zmniejszają koszt transportu 1 TEU) i współdzielenie statków w aliansach armatorów i usprawnienie odpraw ładunków (możliwość wspólnej akwizycji ładunku i lepszego wypełnienia mega kontenerowców).

Jensen stwierdza, że statki zamówione w stoczniach w 2014 i 2015 wejdą do eksploatacji w ciągu najbliższych dwóch lat. I choć to wymusi wysoki poziom złomowania, obejmie on głównie mniejsze statki, w tym feederowe (dowożą ładunki z portów hubów).

Po 2019 roku nadal występować będzie strukturalna nadwyżka podaży mocy przewozowych nad popytem.

Dlatego armatorzy nadal muszą realizować trudne decyzje o restrukturyzacji, w tym obniżać koszty i racjonalizować działalność.

Na szczęście, stawki frachtu drobnicy w przewozach oceanicznych w umowach spot  zaczęły w tym roku rosnąć, w porównaniu z 2016 r. Ale ubiegłoroczne bankructwo południowokoreańskiego przewoźnika Hanjin ma być przypomnieniem, że nadal występuje takie niebezpieczeństwo w przypadku wielu armatorów, szczególnie tych, którzy notowali straty przez kilka ostatnich lat.

Nieco innego zdania jest Ritzau Finans, analityk z konsultingowej Alphaliner. Według niego, rozpoczęcie od kwietnia br. działalności trzech wielkich sojuszy armatorów może stać się punktem zwrotnym, poprawiającym sytuację na rynku.

Wspólne pozyskiwanie ładunków i podział obsługiwanych linii może zredukować „bieg jałowy” dużych statków (małe wypełnienie), co stoi w sprzeczności z wprowadzaniem do eksploatacji coraz większych jednostek.

Ale także Finans uważa, że nadal potrzebna jest redukcja kosztów i optymalizacja sieci.

Pod tym drugim pojęciem rozumie się m.in. skrócenie niektórych stałych linii (pętli) i zmniejszenie liczby portów, do których zawijają statki.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 272 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP