PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

PŻB negocjuje z bankami finansowanie budowy promu

Autor: wnp.pl/PAP
12-09-2017 16:00
PŻB negocjuje z bankami finansowanie budowy promu

Na zdj. prom Wawel PŻB.

Fot. mat. pras.

Polska Żegluga Bałtycka dopina finansowanie budowy pierwszego promu w ramach Programu Batory. - To kwestia miesięcy i to kilku, a nie kilkunastu - mówi prezes PŻB Piotr Redmerski. Budowa powinna ruszyć na przełomie roku.

PŻB chce zbudować duży prom typu ro-pax, napędzany gazem. 
  • Armator prowadzi rozmowy z bankami na temat finansowania projektu. Konieczne może być przeprowadzenie audytu stoczni i analiz rynku.
  • Prace związane z budową promu mogą ruszyć na przełomie roku.
Będzie to element Programu Batory, który ma zaktywizować polski przemysł stoczniowy.

Stępkę pod nowy prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej (PŻB) położono w szczecińskiej stoczni Gryfia pod koniec czerwca.

Budowa promów pasażersko-samochodowych typu ro-pax jest jedną z części Programu Batory, który - jako element Planu Odpowiedzialnego Rozwoju - ma na celu ożywienie polskiego przemysłu okrętowego.

Prezes PŻB Piotr Redmerski  pytany o to, czy jest już zapewnione finansowanie budowy promu powiedział, że "to już jest kwestia miesięcy i to kilku, a nie kilkunastu (…) to jest komercyjne przedsięwzięcie, tutaj nie ma żadnej pomocy publicznej, żadnego finansowania". Powiedział, że banki, z którymi prowadzone są rozmowy oczekują m.in. przeprowadzonego audytu stoczni i analiz rynku.

Redmerski ocenił, że prace związane z budową promu mogą ruszyć na przełomie roku.

- Na przełomie roku będziemy mogli tę stępkę, która leży i czeka na ukończenie projektu technicznego, ruszyć dalej- mówił. - Wtedy to będzie już zadanie dla stoczni - dodał. Zapewnił, że "istnieje już projekt kontraktowy, projekt techniczny jest opracowywany".

Duży prom na gaz


Podkreślił, że PŻB "jest inicjatorem zamawiania pierwszego promu". Podkreślił, że "zdaje sobie sprawę, że pierwszy prom nie może być ostatnim, bo to byłoby najgorsze rozwiązanie, jakie możemy sobie wyobrazić".

- Musi to być prom na gaz, bo ekonomia i ekologia tego wymagają, musi to być prom z nowoczesnymi napędami i musi to być prom duży - tłumaczył.

Uczestnicząca w debacie na temat Programu Batory Dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej MGMiŻŚ, Katarzyna Krzywda zapewniła, że w zakresie budowy promu "Projekt Batory jest projektem komercyjnym".

- Projekt odpowiada na potrzeby rynku, bo rynek przewozów promowych w tej chwili najlepiej się rozwija i ma najlepsze perspektywy rozwoju - argumentowała. - Dlatego, taki pierwszy, sztandarowy projekt jeśli chodzi o aktywizację, budowę w polskich stoczniach to jest właśnie budowa promu, a nie jakiegoś innego statku - dodała.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 106 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

303 726 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP