PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

Skromny udział polskich portów w przeładunkach kontenerów

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
09-11-2017 20:00 |  aktualizacja: 09-11-2017 16:38
Skromny udział polskich portów w przeładunkach kontenerów

Według GUS, w 2016 roku, w polskich portach morskich przeładowano łącznie 3,57 mln TEU.

Fot. Shutterstock.com

W 2016 roku przeładowano na świecie w portach morskich 686,8 mln TEU, czyli ładunków przeliczonych na pojemność standardowych, dwudziestostopowych kontenerów. O 1,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Wzrost więc nastąpił, ale jego dynamika była jedną z najniższych w ciągu ostatniej dekady. Wkład Polski do globalnych przeładunków był nader skromny: wyniósł około 0,52 proc.

  • W przeładunkach drobnicy w kontenerach dominują porty azjatyckie; ich udział rośnie.
  • Aż 11 największych portów z terminalami kontenerowymi leży w Azji; przechodzi przez nie ponad trzecia część globalnych przeładunków.
  • Polski „footprint” w światowych przeładunkach kontenerów jest dwukrotnie mniejszy, od naszego udziału w światowym handlu.

Aż 65 proc. światowych przeładunków drobnicy w kontenerach przypadło na porty azjatyckie (446,8 mln TEU). Europa zajęła pod tym względem drugie miejsce: 16,2 proc.  (113,8 mln TEU). Na Amerykę Północną przypadło 7,7 proc. obrotów (54,1 mln TEU).

Dane te przedstawia UNCTAD w najnowszym roczniku morskim 2017 r. (Review of maritime transport 2017).

Ogólne tendencje

Rok 2016 był słaby dla morskich terminali kontenerowych. Choć nastąpiła niewielka poprawa w światowej wymianie towarów, to w segmencie drobnicy skonteneryzowanej wzrost był niemal symboliczny.  

Na taki stan rzeczy wpłynęło między innymi wprowadzanie do eksploatacji coraz większych statków, które może obsługiwać mniejsza liczba portów, konsolidacja na rynku przewozów kontenerowych oraz reorganizacja aliansów armatorów. Także: cyberataki na przewoźników i porty.

Z drugiej strony UNCTAD podkreśla, że nie sposób przecenić znaczenia prawidłowego funkcjonowania portów morskich, jako kluczowego ogniwa w łańcuchu logistycznym, dla działalności przemysłowej i handlu, a w konsekwencji – wzrostu gospodarczego krajów, które nimi dysponują. To nader istotne także dlatego, że porty obsłużyły blisko 90 proc. globalnego wolumenu handlu towarowego; ponad dwie trzecie jego wartości.

Struktura transportu


Powołując się na dane firmy analitycznej Clarksons Research, autorzy rocznika informują też, że w   globalnej skali przeładunków i przewozów, 76 proc. dotyczyło kontenerów załadowanych.

Nieco ponad trzy czwarte kontenerów przewieziono na trasach oceanicznych; pozostałe 26 proc. transportowano na małe odległości - głównie pomiędzy portami a hubami.

Dynamika wzrostu wolumenu przeładunków odnotowana w latach 2015 i 2016 była w większości portów kontenerowych niższa niż średnia dla całej okresu obrachunkowego 1980-2016.

Najwyższy wzrost -  2,6 proc. - zanotowały w 2016 roku niektóre porty azjatyckie. Przede wszystkim Indyjskie. Porty kontenerowe w Europie zwiększyły wolumen przeładunków drobnicy w kontenerach maksymalnie o 2,4 proc.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 864 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP