PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

Spór o skalę dekarbonizacji w transporcie morskim

Autor: wnp.pl (PS)
11-04-2018 15:35 |  aktualizacja: 11-04-2018 15:36
Spór o skalę dekarbonizacji w transporcie morskim

Porozumienie IMO może nie zostać podpisane, ze względu na rozbieżność w sprawie poziomu dekarbonizacji.

Fot. Shutterstock.com

Świat jest bliski osiągnięcia historycznego porozumienia w sprawie zakończenia wykorzystywania paliw kopalnych w transporcie morskim. Negocjacje w tej sprawie prowadzi Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) w Londynie.

Ostateczny tekst ma zostać opracowany jutro, w celu jego prezentacji podczas obrad plenarnych IMO. 
Transport morski jest obecnie odpowiedzialny za 2 procent światowej emisji CO2. Jednak szacuje się, że wraz z jego wzrostem w 2050 roku będzie odpowiedzialny za 20 procent. 

Transport morski czeka na dyrektywy ograniczenia emisji CO2

Projekt porozumienia przedstawiony do aprobaty, w którym zaproponowano różnorodne ścieżki dekarbonizacji sektora, stawia cel, aby ograniczyć emisję CO2 o minimum 50 procent w stosunku do poziomu z 2008 r.

Jednak podczas prac nad projektem porozumienia wielu członków IMO wskazywało, że ten poziom jest jednak niedostateczny, żeby osiągnąć cele porozumienia paryskiego - ograniczenie ocieplenia do 1,5°C.

Członkowie UE, państwa wyspiarskie Pacyfiku i Karaibów oraz niektóre kraje Ameryki Łacińskiej wzywają zatem IMO do przyjęcia strategii zgodnej z celem ujętym w porozumieniu paryskim i ograniczenie emisji w transporcie morskim o 70-100 procent.

Przykładowo, minister środowiska Wysp Marshalla David Paul zagroził, że jego kraj odstąpi od rozmów, jeżeli porozumienie „nie będzie dostatecznie ambitne”. 

Szczyt klimatyczny ONZ w Katowicach ma doprecyzować porozumienie paryskie

Przy tej okazji eksperci śledzący rozmowy w IMO zwracają uwagę na istotny problem. Statki eksploatowane są na co najmniej 20 lat. Zatem budowa i finansowanie jednostek napędzanych paliwami kopalnymi - po roku 2040 będzie „finansowym szaleństwem”.

Oznacza to także rewolucję w technologii napędu i ofercie stoczni.

„50-procentowa redukcja w emisji gazów cieplarnianych będzie wymagać, że większość statków budowanych w latach 30. tego wieku będzie musiała być zeroemisyjna" - powiedział Filip Abbasov, ekspert ds. transportu morskiego w brukselskim think-tanku Transport & Environment. 

W grę wchodzi napęd hybrydowy, gazowy, a w przypadku zeroemisyjności - elektryczny. Przynajmniej, patrząc na to z obecnej perspektywy technicznej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 344 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP