PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

Trwa dobra passa polskich portów. Inwestycje procentują

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
11-05-2018 11:02
Trwa dobra passa polskich portów. Inwestycje procentują

Terminal kontenerowy DCT przyczynił się do silnego wzrostu przeładunków portu Gdańsk.

Fot. mat. pras.

Także 2018 rok zapowiada się jako kolejny rekordowy okres pod względem przeładunków towarów w polskich portach morskich, jak wskazują wyniki po pierwszym kwartale. A ponieważ ich dynamika przewyższa tempo wzrostu obrotów polskiego handlu zagranicznego, rodzą się pytania: co jest przyczyną tak świetnej passy, czy nadal są rezerwy silnego wzrostu przeładunków i co robić, aby tę tendencję podtrzymać?

  • Sześć portów morskich ma łącznie 94,5 km nabrzeży, z czego jednak tylko 11 km ma głębokość ponad 10,9 metra, umożliwiającą wpływanie dużych statków.
  • Te ograniczenia naturalne są usuwane przez realizowane i projektowane inwestycje, pogłębiające tory wodne i baseny. Największym projektem ma być budowa Portu Centralnego w porcie Gdańsk.
  • W ciągu minionego ćwierćwiecza porty Gdańsk i Gdynia zwiększyły przeładunki o ponad 80 proc. każdy, natomiast m.in. z powodu uwarunkowań naturalnych port Szczecin notuje stagnację obrotów.
  • Polskie porty morskie będą jednym z tematów poruszanych podczas X Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.
Powyższa korzystna tendencja wskazuje na to, że procentują wielkie inwestycje ostatnich lat - zarządców portów, prywatnych inwestorów, urzędów morskich - także w udrożnienie połączeń drogowych i kolejowych z portami.

Ale to także zasługa dobrej ogólnej koniunktury polskiego handlu zagranicznego i konkurencyjnej w regionie Bałtyku oferty, jaką kładą na stół codziennie operatorzy terminali w polskich portach.

Polskie porty morskie zanotowały imponujący wzrost przeładunków

Co równie istotne, plany inwestorów publicznych i prywatnych wskazują, że wolumen przeładunków w krajowych portach morskich może się podwoić do końca przyszłej dekady.

Pamiętajmy zarazem, że tylko z działalności portów – które tworzą kilkanaście miejsc pracy w otoczeniu – wiele państw na świecie uczyniło jedno z głównych źródeł PKB. Ciągle daleko nam do takich standardów.

Te sprawy m.in. będą omawiane 15 maja podczas sesji Europejskiego Kongresu Gospodarczego zatytułowanego "Porty polskie".

Infrastruktura i jej potencjał

W kraju jest sześć dużych portów morskich: Gdańsk, Gdynia, Świnoujście, Szczecin, wszystkie z przeładunkami ponad 9 mln ton rocznie, oraz Police (ok. 1,7 mln ton) i Kołobrzeg (140 tys. ton).
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 893 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

673 923 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP