PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

Wodne połączenia śródlądowe Trójmorza potrzebują pilnej dyskusji

Autor: PAP
04-07-2017 20:50
Wodne połączenia śródlądowe Trójmorza potrzebują pilnej dyskusji
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Wodne połączenia śródlądowe w naszej części Europy są wyjątkowo zaniedbane. Z tego względu rozmowa na temat ich rozwoju w kręgu krajów Trójmorza jest bardzo zasadna i bardzo potrzebna - oceniła Agnieszka Gajewska z firmy doradczej PwC.

Jej zdaniem, aby można było mówić o zrównoważonym transporcie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej nie można zapominać o rozwoju śródlądowych dróg wodnych.
"Trzeba patrzeć na rozwój infrastruktury komunikacyjnej równomiernie. Inwestować i w drogi, i w koleje, i w transport wodny" - wskazała Gajewska. I dodała: "Połączenia śródlądowe w naszej części Europy są wyjątkowo zaniedbane. To są inwestycje wymagające bardzo dużej koordynacji krajowej, bo rzeka nie kończy się przecież na granicy. Współpraca krajów regionu jest zatem dużo bardziej potrzebna w tym obszarze niż gdzie indziej".

Jak podkreśliła Gajewska, transport śródlądowymi drogami wodnymi jest ekologiczny i tani, natomiast inwestycje związane z żeglugą śródlądową są "bardzo kosztowne". "Z tego względu rozmowa w kręgu krajów Trójmorza jest bardzo zasadna i bardzo potrzebna, by wspierać dalszy rozwój również polskiej infrastruktury" - podkreśliła.

Jak zauważyła ekspertka, jeśli chodzi o rozwój śródlądowej infrastruktury wodnej to, inwestycje dotyczące prostej poprawy jakości portów i świadczonych w nich usług "nie są tak bardzo kosztowne". Natomiast, jeśli mówimy o poprawie żeglowności to są to "znaczące inwestycje". "Szczególnie, że często są one związane z inwestycjami środowiskowymi - takimi jak np. zapobieganie powodziom. Wtedy mówimy już o bardzo dużych pieniądzach. To są decyzje, które wymagają bardzo dużej analizy finansowej, gospodarczej. Chodzi o to, żeby popatrzeć na dany projekt w kontekście całego systemu transportowego, projektu, który wpisuje się w istniejącą już infrastrukturę zarówno drogową, jak i kolejową" - wyjaśniła.

Według danych PwC, na zaspokojenie potrzeb w zakresie rozwoju infrastruktury transportowej w naszym regionie należy zainwestować w ciągu najbliższych 10 lat 615 mld euro, co w przeliczeniu na każdego obywatela oznacza 170 euro. Dla porównania w ciągu ostatnich 20 lat na infrastrukturę transportową w krajach regionu wydano 210 mld euro, czyli ponad 100 euro na mieszkańca w każdym roku.

"Projekt Trójmorza może mieć pozytywny wpływ na myślenie o infrastrukturze w Europie Środkowo-Wschodniej właśnie w kontekście współpracy, wspólnej wizji, wspólnego dojścia do celu. W tym współpracy z inwestorami. My w regionie historycznie mamy niewielkie doświadczenie we współpracy z inwestorami prywatnymi. Dla nich stabilność polityczna, współpraca polityczna i gospodarcza ma kluczowe znaczenie" - wskazała ekspertka.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 366 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

297 419 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 268 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP