PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport morski i rzeczny

Z. Nowik, OT Logistics: duży potencjał udrożnienia korytarza kolejowego Bałtyk-Adriatyk

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
26-04-2017 15:05 |  aktualizacja: 26-04-2017 16:47
Z. Nowik, OT Logistics: duży potencjał udrożnienia korytarza kolejowego Bałtyk-Adriatyk

Nie ukrywamy, że odbierzemy pewną część ładunków masowych portom w Rostocku i Hamburgu - mówi Zbigniew Nowik, prezes zarządu OT Logistics.

Fot. mat. pras.

Z powodów słabej infrastruktury kolejowej i słabej pozycji operatorów, w Europie Środkowej i Południowej brakuje logiki w logistyce, towary nie są wożone najkrótszymi trasami i tanio. My to chcemy zmienić - mówi Zbigniew Nowik, prezes zarządu OT Logistics.

Jaka jest koniunktura na rynku logistyki w Europie Środkowej i Wschodniej, gdzie operujecie głównie?

- Po słabszych ubiegłych latach odnotowujemy duże ożywienie w przeładunkach w naszych terminalach morskich i w  przewozach ładunków dla hutnictwa, tj. rud i wyrobów gotowych. Jest to związane głównie z wprowadzeniem na początku br. ceł na produkty stalowe m.in. z Chin, ale także ogólną poprawa koniunktury gospodarczej w Europie.

Te większe przeładunki są nie tylko w Szczecinie i Świnoujściu, ale także w porcie w Rijece (Chorwacja), gdzie mamy udziały. Niedawno zawinął tam największy na świecie masowiec przewożący rudę żelaza - M/S Vale Brasil, o nośności 402 tys. ton.

Poza tym segmentem, rośnie wolumen przewozów przez porty takich towarów rolnych, w obsłudze których się specjalizujemy, jak kukurydza i pszenica.

Zgodnie z przyjęta w ub. roku strategią, budujecie kolejowy korytarz logistyczny Bałtyk-Adriatyk. Dlaczego?


- Ponieważ dostrzegamy duży potencjał w jego udrożnieniu.

Mówiąc eufemistycznie, w tej części Europy brakuje logiki logistycznej. Np. produkty rolne z Czarnogóry wożone są koleją do Hamburga - tylko z tego powodu, że brakuje zdolności ej infrastrukturze kolejowej. Podobne inwestycje, choć mniejszej skali, realizuje Serbia, w oparciu o środki logistycznych na Bałkanach, nawet w Chorwacji i Słowenii. Towary są ewentualnie wożone do Konstancy (Rumunia) i stamtąd drogą morską dalej, co wydłuża i drogę, i czas, no i znacznie podnosi łączne koszty logistyki, na czym cierpią lokalni producenci.

Brakuje dobrej infrastruktury, czy operatorów?


- Obu tych elementów. Kraje tamtego regionu rozwijają się z pewnym opóźnieniem w porównaniu z Europą Północną. Brakuje więc i nowoczesnej infrastruktury portowej, co my chcemy zmienić, inwestując m.in. w Chorwacji, i dobrej infrastruktury kolejowej.

Przykładowo, Koleje Serbskie zgłaszają duży deficyt lokomotyw i wagonów towarowych. Potencjalni klienci są nawet gotowi inwestować w tabor, aby móc wozić towary koleją.

Nie boicie się tych ograniczeń infrastrukturalnych?


- Nie, bowiem realizowane są inwestycje infrastrukturalne, z zaangażowaniem środków unijnych, chińskich, także naszych. Np. Serbia buduje nowoczesne połączenie kolejowe z Węgrami, co już wkrótce zwiększy atrakcyjność tego korytarza.

Czy te plany zostaną skorygowane, ponieważ Rada ds. Prywatyzacji Czarnogóry anulowała przetarg na sprzedaż wam udziałów w spółkach Luka AD Bar, operatorze największego w tym kraju portu oraz AD Montecargo, kolejowym przewoźniku cargo.


- Decyzja czarnogórskiej Rady ds. Prywatyzacji była dla nas zaskoczeniem. Czekamy na informacje od naszych partnerów z Czarnogóry i musimy przeanalizować zaistniałą sytuację. Proszę jednak pamiętać, że jesteśmy już teraz największym branżowym inwestorem w porcie w Rijece w Chorwacji.

W Polsce OT Logistics przejął dwie spółki kolejowe. Dlaczego, skoro segment przewozów cargo koleją jest niskorentowny i niesie ryzyko.


- Nasza grupa stara się sprzedawać usługi logistyczne w całym pakiecie, tj. począwszy od usług spedycji, transport morski, przez przeładunki w portach morskich, składowanie towarów, po transport - śródlądowy, drogowy a od niedawna także kolejowy.

Pozwala to wychodzić naprzeciw potrzebom klientów, szczególnie dużych, oczekujących rozmów z jednym partnerem.

Z drugiej strony, taki model zmniejsza ryzyka - np. gdy opóźni się przyjazd statku, sypie się cały dalszy łańcuch logistyczny. Mając te usługi, możemy ograniczać tego typu skutki.

NA GIEŁDZIE

OT Logistics S.A. [OTS]

kurs:

21.70 PLN 0.10 (0.46%)

Notowania | Analiza techniczna





SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 639 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

288 639 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP