PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport publiczny

Do czterech razy sztuka czyli historia budowy metra w Warszawie

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
07-04-2018 00:01
Do czterech razy sztuka czyli historia budowy metra w Warszawie

Aktualnie dwie linie metra przewożą codziennie ok. 700 tys. pasażerów

Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

7 kwietnia przypada 22. rocznica oddania do użytku pierwszego odcinka I linii metra w Warszawie, a 15 kwietnia minie 34. rocznica wbicia pierwszego pala pod jej budowę.

  • Pierwsze założenia budowy metra określono w latach 20. ubiegłego wieku, przed wojną dwukrotnie podchodzono do rozpoczęcia prac.
  • W latach 50. ubiegłego wieku podjęto budowę, ale głównie z powodów problemów finansowych i technicznych przerwano ją.
  • Decyzję o rozpoczęciu w następnym roku budowy I linii metra w Warszawie ogłoszono w styczniu 1982 r.
Mierząc zatem planami budowy i przymiarkami do niej, historia metra ma 90 lat.

Pierwsza przymiarka

Pierwsze założenia tej inwestycji określono w latach 20. ubiegłego wieku. Projekt zakładał budowę dwóch krzyżujących się linii: pierwszej na najbardziej obciążonym kierunku północ-południe i drugiej na osi wschód-zachód, łączącej Wolę z Pragą. Dodajmy, że pierwsza jest zrealizowana z naddatkiem, druga - nadal budowana.

W roku 1927 wykonano wiercenia geologiczne, a następnie opracowano projekt przebicia się tunelu metra pod budowanym wtedy tunelem średnicowym PKP i połączenia stacji metra z ówczesnym Dworcem Głównym.

Działania te zahamował kryzys gospodarczy na początku lat 30.

Do prac studialnych nad projektem metra powrócono w roku 1938. Prezydent Starzyński powołał Biuro Studiów Kolei Podziemnej, które zaktualizowało plany sprzed dekady. Nowy  projekt zakładał sieć o łącznej długości 46 km, która miała być zrealizowana etapami w ciągu 35 lat.

Do września 1939 r. opracowano ogólne plany i profile dwóch linii metra.

 Przymiarka druga i trzecia

W 1950 r. rząd podjął decyzję o budowie metra głębokiego. Powołane Państwowe Przedsiębiorstwo Metroprojekt opracowało plan sieci metra w lewobrzeżnej części Warszawy, na osi: północ-południe i wschód-zachód.

W centrum zaczęto próbne odwierty, a zarazem budowę rozpoczęto od drążenia tunelu przechodzącego na dużej głębokości pod dnem Wisły. Jego szerokość miała umożliwić przejazd wagonów kolejowych... dla wojska.

Budowę przerwano po w 1953 r. Okazała się zbyt trudna technicznie (nie potrafiono opanować efektu napływającej wody, tzw. kurzawki), ale przede wszystkim w okresie wzmożonych inwestycji militarnych okazała się zbyt kosztowna. Charakterystyczne jest to, że cenzura zakazała publikacji na temat budowy metra.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


16 377 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

728 669 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP