PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport publiczny

Niepotrzebne naciąganie kosztów ratownictwa kolejowego

Autor: Wnp.pl (PS)
11-01-2018 10:07 |  aktualizacja: 11-01-2018 20:50
Niepotrzebne naciąganie kosztów ratownictwa kolejowego

W ub. roku wichury powaliły wiele drzew także na tory

Fot. Shutterstock

Komisje kolejowe, badając przyczyny zdarzeń i wypadków na liniach kolejowych, nadużywają określenia „klęska żywiołowa” (kategoria B28 lub C62), kwalifikując do nich np. najechanie pociągu na powalone na tory drzewo – stwierdza Urząd Transportu Kolejowego.

Wiąże się to z koniecznością powołania zespołów zarządzania kryzysowego i przygotowaniem szczególnych zasobów do walki ze skutkami oddziaływania środowiska.
Pociąga to za sobą np. zwiększenie załóg pociągów ratunkowych, zapewnienie dodatkowych narzędzi na posterunkach ruchu, zgromadzenie dodatkowych zapasów paliwa i żywności czy przygotowanie dodatkowych lokomotyw osłonowych.

W sumie - powoduje nieuzasadnione do wydarzenia koszty.

„Stosowanie kategorii B28 i C62 uznać należy za zasadne, gdy zostaną wprowadzone nadzwyczajne środki operacyjne i eksploatacyjne” - podkreśla UTK.

W normalnych warunkach eksploatacyjnych, tzn. bez wprowadzenia ostrzeżeń i podejmowania szczególnych kroków operacyjnych, najechanie na drzewo leżące na torach należy kwalifikować jako zdarzenie B13 i C60, czyli  - „najechanie pojazdu kolejowego na przeszkodę”.

UTK stwierdza, że w minionym roku odnotowano wiele przypadków powalonych drzew na tory. Komisje kolejowe kwalifikowały je właśnie jako zdarzenia z kategorii B28 lub C62 - „Klęski żywiołowe”, tj. zdarzenia spowodowane np. powodzią, zaspami śnieżnymi, zatorami lodowymi, huraganami, osunięciami się ziemi.

Patrz: Kujawsko-Pomorskie. Pozostało przeszło 4 tys. odbiorców bez prądu

„Występuje tu jednak wiele problemów interpretacyjnych. Powodem takiego zdarzenia może być przyczyna naturalna - np. huragan, ale też niewłaściwe utrzymanie  pasa terenu wzdłuż linii kolejowej” - stwierdza UTK.

Przypomina, że aby można było mówić o klęsce żywiołowej, nie wystarczy samo wystąpienie katastrofy naturalnej (lub ewentualnie awarii technicznej).

Konieczne jest jednoczesne wystąpienie: skutków zagrażających życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, ale również podjęcie szczególnych środków ochrony i minimalizacji skutków klęsk pochodzenia naturalnego.

Patrz też: Błąd ludzki najczęstszą przyczyną wypadków na polskich torach
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 899 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

737 698 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP