Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport publiczny

Tramwaje Śląskie: nasze podstacje mogłyby ładować elektrobusy

Autor: PAP
30-04-2017 14:29
Tramwaje Śląskie: nasze podstacje mogłyby ładować elektrobusy
Fot. Shutterstock.com

Wykorzystanie ponad trzydziestu tramwajowych podstacji w konurbacji katowickiej do ładowania elektrycznych autobusów miejskich, a także innych pojazdów o tym napędzie, proponuje samorządowa spółka Tramwaje Śląskie.

O możliwości wykorzystania infrastruktury tramwajowej na rzecz upowszechnienia pojazdów elektrycznych mówił podczas niedawnych Targów Transportu Publicznego Silesia Komunikacja w Sosnowcu prezes Tramwajów Śląskich Tadeusz Freisler. Nawiązał przy tym do zamówień autobusów elektrycznych, jakie realizują lub przygotowują przewoźnicy z Sosnowca i Katowic.
Opisując system zasilania ponad 300 km torów Tramwajów Śląskich Freisler zaznaczył, że spółka dysponuje 33 podstacjami i mocą zamówioną na poziomie ponad 20 GW. "Ta sieć to coś, w oparciu o co można i należałoby budować w aglomeracji śląsko-zagłębiowskiej całą sieć zasilania pojazdów elektrycznych, które oprócz Tramwajów Śląskich będą na tych drogach pojawiały się coraz częściej" - uznał.

"To jest nasza oferta tramwajowa dla całej kwestii związanej z elektromobilnością" - dodał Freisler.

Dopytywany o szczegóły członek zarządu Tramwajów Śląskich i dyrektor tej spółki ds. inwestycji i infrastruktury Bolesław Knapik powiedział PAP, że spółka może zwiększyć wartość mocy zamówionej, a także niewielkimi nakładami przystosować posiadane podstacje do dodatkowego olicznikowania i zasilania autobusów elektrycznych podczas przerw w ich kursach.

"Na razie jednak w tej chwili, choć to podobno ma się zmienić w tym roku, nie mamy np. koncesji na obrót energią. Moglibyśmy tu wprawdzie próbować rozmawiać z Urzędem Regulacji Energetyki, że będziemy tę energię dystrybuować określonym odbiorcom po kosztach zakupu i eksploatacji, ale to należałoby raczej jednoznacznie uregulować prawnie" - uznał Knapik.

Wdrożenie podobnego rozwiązania rozważa Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Krakowie, które - jako operator - obsługuje zarówno komunikację tramwajową, jak i autobusową. Już wcześniej krakowskie MPK sygnalizowało jednak niezgodność propozycji m.in. z obecnym prawem energetycznym. Z kolei budowę niezależnych stacji ładowania utrudniają inne przepisy.

Dyrektor Tramwajów Śląskich ds. inwestycji i infrastruktury wskazał też, że w ramach przygotowanego unijnego projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej spółka chce m.in. zbudować co najmniej trzy, a prawdopodobnie cztery nowe podstacje. Jeżeli miałyby one być wykorzystywane także w szerszym zakresie, niż zasilanie tramwajów, dobrze byłoby je zaprojektować w taki sposób od podstaw.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 146 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP