PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport publiczny

Transport publiczny uruchamia elektromobilność

Autor: wnp.pl (PIM)
15-05-2017 10:16 |  aktualizacja: 08-06-2017 18:16
Transport publiczny uruchamia elektromobilność

Autobus elektryczny z Ursusa.

Fot. PTWP (Piotr Myszor)

Autobusy miejskie będą pierwszymi całkowicie zelektryfikowanymi pojazdami, potem przyjdą dostawcze, a na końcu samochody osobowe. Zdaniem uczestników sesji „Program elektromobilności a przemysł motoryzacyjny” taka kolejność wynika ze specyfiki użytkowania pojazdów.

Związane z ochroną środowiska ograniczenia nakładane na motoryzację i zmiana priorytetów klientów to podstawoiwe motory napędzające rozwój przemysłu związanego z elektromobilnością. W Polsce mamy już dynamiczny segment autobusów z elektrycznym napędem.
Autobusy miejskie mają ściśle wyznaczone trasy i dzienne przebiegi, łatwiej więc dostosować np. punkty ładowania w wypadku ograniczonego zasięgu, jaki dają obecnie baterie akumulatorów. – W przypadku autobusu nie ma obawy, że kierowca zechce nagle pojechać do teściowej do Gdańska – mówił Thomas Hajek, prezes Fabryki Samochodów Elektrycznych. Użytkownicy samochodów osobowych chcieliby mieć taką możliwość, choć według badań przytaczanych przez Jakuba Farysia, prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, większość Europejczyków przejeżdża 30 km dziennie. Tu pojawia się kolejna bariera rozwoju elektromobilności – brak infrastruktury mszybkiego ładowania, która pozwoliłaby naładować akumulatory w kilkudziesięciu porocentach podczas półgodzinnej przerwy na kawę.

Piotr Moncarz, członek rady nadzorczej Electromobility Poland, współzałożyciel i przewodniczący US-Polish Trade Council, a także doradca prezydenta Katowic ds. współpracy z Doliną Krzemową uważa, że infrastruktura jest elementem drugorzędnym, bo przecież powszanie systemu stacji benzynowych nie było przyczyną, ale skutkiem rozwoju motoryzacji.

Przykład Wrocławia wskazuje jednak, że droga do elektrycznych autobusów nie będzie szybka i prosta. W tym mieście proces poszukiwania autobusów elektrycznych trwa i według Adamskiego nie wiadomo jak się skończy. – Zaczęliśmy przed ostatnimi wyborami. Dialog techniczny się nie udał, bo jak przyszło podpisać umowę, w której gwarantuje się pewne parametry pod groźbą kary to się okazało, że zasięg autobusu i żywotność baterii są 5 razy krótsze niż w folderze, a koszty wymiany akumulatorów wyższe – powiedział Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia.

Mariusz Lewandowski, pełnomocnik zarządu Ursusa ds. marketingu i handlu przypomniał, że na pracę baterii, a tym samym zasięg elektrycznego pojazdu ma wpływ pogoda i zużycie energii przez wiele elektrycznych elementów samochodu, np. oświetlenia, klimatyzacji czy ogrzewania.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 343 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

794 350 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP