PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport publiczny

Warszawa prymusem w ekonomii współdzielenia środków transportu

Autor: Wnp.pl (PS)
24-08-2017 09:03 |  aktualizacja: 24-08-2017 09:38
Warszawa prymusem w ekonomii współdzielenia środków transportu
Fot. Shutterstock

Warszawa znalazła się na czwartym miejscu w rankingu „Transport Sharing w Europie”, uwzględniającym trzy kategorie i oceny, jak w stolicach krajów Unii Europejskiej realizowana jest „ekonomia współdzielenia”. 

Badanie, zrealizowane przez zespół Shopalike, uwzględniało, ile na 1000 mieszkańców przypada użytkowanych wspólnie: rowerów, samochodów i skuterów.
Wynika z niego, że Paryż jest najbardziej przyjazną stolicą europejską pod względem ekonomii wspólnej konsumpcji. Zaraz za nim uplasowały się: Bruksela, Berlin, Warszawa, Wiedeń i Amsterdam.

Do tej lokaty Warszawy przyczyniła się przede wszystkim równie wysoka ocena (także 4 miejsce) w kategorii współdzielenia publicznych rowerów.

Warszawski system udostępnia rowerów Veturilo imponuje ich dostępnością (5000 sztuk, tj. 28 sztuk/1000 mieszkańców), które można wynająć też za przystępną cenę, bo za 1 zł za godzinę.

Dla porównania, Paryż (I miejsce w łącznym rankingu) ma 105 rowerów/1000 mieszkańców, ale kosztuje to w przeliczeniu 4,20 zł (1 euro).

Najdrożej kosztuje wynajęcie roweru w Kopenhadze 18,30 zł/h, choć jest tam więcej tych pojazdów na 1000 mieszkańców (32 szt.) niż w Warszawie.

Dodajmy zarazem, że według cytowanego rankingu, wynajęcie roweru jest darmowe w: Wiedniu i Ljublanie, a w Amsterdamie kosztuje to równowartość 17 groszy.

W klasyfikacji car-sharingu Warszawa zajęła siódme miejsce wśród stolic europejskich, bowiem 5 samochodów przypada na 1000 mieszkańców, a średnia cena takiego współdzielenia kosztuje 66 zł. Systemy współdzielenia samochodów w Warszawie liczą łącznie ponad 900 pojazdów.

W tej kategorii najwyżej klasyfikowany był także Paryż (19 samochodów/1000 mieszkańców, koszt – 25,99 zł), przed Wiedniem (7/1000, 60,70 zł) i Kopenhagą (10/1000, 61,70 zł).

Warszawa zajęła szóste miejsce w kategorii współdzielenia skuterów – przyda ich statystycznie 0,4 sztuki na 1000 mieszkańców, a kosztuje to 41,50 zł. Warto dodać, że Warszawa znalazła się wśród tylko ośmiu europejskich miast, które oferują serwis współdzielenia skuterów.

Autorzy raportu podkreślają, że podczas gdy prywatny samochód służy jednej osobie i jej rodzinie, pojazdy wspólnej konsumpcji są do dyspozycji 60. jednostek i ich najbliższych.

Kolejnymi pozytywnymi aspektami tego trendu jest redukcja korków w mieście, stresu oraz zmniejszenie emisji dwutlenku węgla.

Car-sharing miał być od początku rozwiązaniem dla problemów transportowych i środowiskowych.

Jego początki datuje się na 1948 r., gdy w Zurychu powstała kooperatywa "Sefage" (Selbstfahrengemeinschaft). Pomysł był prosty: jeśli nie stać cię na zakup samochodu, podziel się nim.

Od tego czasu podjęto wiele prób stworzenia podobnych systemów. Te z późniejszych lat były jednak zbyt małe, by się utrzymać. Dopiero inicjatywy, jakie powstały od końca lat 90., osiągnęły korzyści skali, niezbędne do przetrwania.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 639 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

288 639 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP