PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport samochodowy

Czeka nas demontaż wspólnego rynku transportu drogowego?

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
14-02-2017 15:51
Czeka nas demontaż wspólnego rynku transportu drogowego?
Fot. Fotolia

Coraz bardziej realne wydaje się, że silny lobbing w Brukseli związkowców z krajów zachodnich oraz rozszerzający się populizm doprowadzi już w lipcu do zmiany przepisów unijnych o delegowaniu pracowników do pracy za granicą. Ich wdrożenie - w ciągu wymaganych 2 lat - szczególnie silnie uderzy w transport drogowy, dezorganizując go do wymiaru krajowego i wykluczając z usług krajowych obce firmy transportowe, a pośrednio – doprowadzi do wzrostu kosztów logistyki.

To główne i potencjalne skutki rewizji przepisów, na co zwraca uwagę Związku Pracodawców Transport i Logistka Polska.
Jest ich jeszcze kilka, w tym istota tych zabiegów – wycięcie konkurencji z krajów Europy Środkowo-Wschodniej w przewozach drogowych w Europie Zachodniej.

- Wprowadzenie przez Niemcy w 2015 roku wymogu stosowania płacy minimalnej, co wprowadziły z poślizgiem i Norwegia, Francja, Austria i Włochy, nie okazało się groźne w skutkach dla przewoźników z „nowych” krajów UE - mówi Maciej Wroński, prezes TiLP. - Ale szykowana zmiana przepisów wprowadzi i szereg obowiązków administracyjnych, i restrykcyjne kary za każde uchybienie, które będzie mógł oceniać np. inspektor pracy, co sprowadzi Armagedon.

Istota sprawy

Projekt rewizji Dyrektywy o delegowaniu pracowników (96/71/WE) przewiduje stosowanie tych samych zasad wynagradzania i pracy pracowników na terenie danego kraju członkowskiego.

- Oznacza to, że zarówno pracownicy krajowi, jak i ci zza granicy (delegowani) będą musieli mieć zarówno takie same wynagrodzenie za tę samą pracę, jak i te same dodatkowe uprawnienia wynikające z prawa pracy i układów zbiorowych, które obowiązują w danym państwie członkowskim UE - uważa Maciej Wroński.

Takie zasady stworzą ogromne utrudnienia dla pracodawców z sektora transportu międzynarodowego.

Ich pracownicy (kierowcy) w ciągu miesiąca niejednokrotnie przejeżdżają przez teren kilku państw członkowskich UE, które mają kompletnie odmienne systemy prawne, systemy płac czy składniki wynagradzania.

Haczyki…

W związku z tym, często wręcz niemożliwe będzie stworzenie dla nich jednej umowy, obejmującej wszystkie przepisy. Przepisy którego kraju wybrać, skoro kierowca jedzie przez trzy-pięć krajów?

Już taki zły wybór może podpadać pod kontrolę inspekcji pracy, ale w dodatku namiesza w relacjach pracowniczych.

Jak na liczbach udowadnia TiLP w specjalnej broszurze (kierowanej także w języku angielskim do euro deputowanych), dwóch kierowców o takich samych kwalifikacjach po zmianie przepisów może zarabiać miesięcznie radykalnie inaczej, w zależności od tego, na jakie trasy pośle ich szef.

Jeżdżący po krajach zachodnich (np. 3 dni w Polsce, 6 dni w Niemczech, 9 dni we Francji, 3 dni w Hiszpanii) zarobi 3710 euro, a po krajów wschodnich (także np. wysłany na Białoruś i Ukrainę) – 1500 euro.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 704 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 764 ofert w bazie

2 782 271 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP