PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport samochodowy

Główny Inspektorat Transportu Drogowego za pół roku ma przejąć e-myto. Z jakim skutkiem?

Autor: bad
13-04-2018 20:45 |  aktualizacja: 13-04-2018 20:51
Główny Inspektorat Transportu Drogowego za pół roku ma przejąć e-myto. Z jakim skutkiem?

W systemie znajduje się 3,6 tys km dróg.

Fot. Mat. pras.

Na początku listopada system viaTOLL, elektroniczny system poboru opłat, ma zmienić zarządcę. Ministerstwo Infrastruktury anulowało przetarg Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na prywatnego zarządcę systemu i powierzyła te obowiązki Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD). Zostało niewiele ponad 6 miesięcy na przekazanie systemu państwowej instytucji, która ciągle poszukuje kadr, by sprostać temu zadaniu.

  • 3 listopada Główny Inspektorat Transportu Drogowego ma przejąć zarządzanie nad systemem e-myta viaTOLL od obecnego operatora - Kapsch Telematic Services.
  • Do przejęcia zostało ok. pół roku, a GITD wciąż poszukuje pracowników do obsługi skomplikowanego systemu informatycznego.
  • Eksperci podkreślają, że przejęcie choć może być płynne, pozostawia w niepewności kierowców co do przyszłości systemu.
  • Przed nowym operatorem stoi szereg problemów: opracowanie koncepcji poboru opłat drogowych, dostosowanie systemu do poboru europejskiego (EETS) oraz płynne rozszerzanie systemu o kolejne odcinki dróg.
 
Za decyzją urzędników stoi możliwość szerszej kontroli nad systemem i uniezależnienie się od podmiotów prywatnych. Eksperci są podzieleni w sprawie tej decyzji - GITD nie posiada technologii, know-how i kadr, by całkowicie usamodzielnić się od sektora prywatnego. Również kwestia kosztów pozostaje kontrowersyjna - państwowy system ma kosztować 5,3 mld zł w ciągu 10 lat (530 mln rocznie), podczas gdy GDDKiA w unieważnionym przetargu, do którego zgłosiło się dziewięć firm, oferowało 2,4 mld zł na sześć lat (400 mln zł rocznie).

- Najsmutniejsze jest to, że nie wiemy nic o przyszłości systemu. Najważniejsze dla resortu było przejęcie go, natomiast nigdzie nie słyszałem, czego spodziewać mogą się kierowcy potem. Przetarg na zasadzie „konkursu piękności”, starcia różnych technologii, spowodował, że państwo by się nie wyrobiło. Zdecydowało się na „nacjonalizację”. Decyzja już zapadła, nie do końca z prawdziwym przekonaniem, że będzie taniej. Dane raczej wskazują, że przyjęta opcja będzie droższa - komentuje Adrian Furgalski, ekspert zespołu doradców gospodarczych TOR.

GITD szykuje się do przejęcia systemu w listopadzie i deklaruje, że obecny system nie przestanie działać w momencie przejęcia.

Czytaj też: Autostrada Wielkopolska podnosi opłaty za przejazd fragmentem A2

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 344 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP