PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport samochodowy

ViaTOLL odchodzi do przeszłości. Pobór opłat za drogi trafi do GITD

Autor: dr Dawid Piekarz, Instytut Staszica
13-04-2018 15:30
ViaTOLL odchodzi do przeszłości. Pobór opłat za drogi trafi do GITD

Czy Andrzej Adamczyk będzie miał powody do radości po uruchomieniu nowego systemu poboru opłat?

Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

W czerwcu bieżącego roku minie siedem lat funkcjonowania elektronicznego systemu opłat od pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 tony – czyli państwowego systemu viaTOLL. Przypomnę, że ustawa powołująca nowoczesny system w miejsce nieefektywnych winiet został przyjęta za poprzedniego rządu PiS. Teraz kolejny rząd PiS własny pomysł wygasza i planuje rozwiązanie oryginalne na skalę europejską. Tylko czy skuteczne? - pisze dla WNP.PL dr Dawid Piekarz z Instytutu Staszica.

Można się spierać, czy viaTOLL nie mógł przez te siedem lat przynieść więcej pieniędzy Krajowemu Funduszowi Drogowemu. A przypomnijmy, że przychody te przekroczyły 9 mld zł na poziomie kosztów wynoszącym około 15 procent.
Ewidentnie zmarnowaną szansą był  brak decyzji o objęciu systemem kolejnych tras, przy jednoczesnym poszukiwaniu pieniędzy w znacznie bardziej politycznie   ryzykownych pomysłach opodatkowywania paliwa.

Pozostaje otwarte także pytanie pytanie o upartą odmowę bezpośredniego dostępu policji i innych służb do danych z systemu. I nie wydaje się, by Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz resort infrastruktury takiej odpowiedzi udzieliły – skoro uchylały się od niej przez kilka poprzednich lat.

Ale zostawmy viaTOLL, skoro na mocy ustawy przygotowanej i w ekspresowym tempie przyjętej w listopadzie i grudniu 2017 roku od listopada roku bieżącego system ten przejdzie do historii. Zamiast modelu, w którym państwowym systemem zarządza prywatny operator, który własnym majątkiem odpowiada za ściągalność opłat, będziemy mieli model w stu procentach oparty na zarządzaniu urzędniczym.

Czytaj również: Operator sytemu opłat drogowych viaToll rozlicza się z działalności

W buty operatora wejdzie Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Ta służba, dotąd stosunkowo niewielka, przyjmie na swoje barki ogromne zadanie. Oczywiście można mieć nadzieję, że przez osiem miesięcy uzupełni swoje kadry i będzie zdolna do dobrego zarządzania skomplikowanym systemem, oraz że w budżecie państwa znajdą się odpowiednie środki na operację przejęcia systemu, natomiast na razie ten obraz wygląda - delikatnie mówiąc - mało optymistycznie

Minister Adamczyk jako ojciec nowej regulacji zdecydował się na model niespotykany nigdzie w Europie i, powiem szczerze, ryzykowny. Urzędnicy będą rozliczali urzędników z funkcjonowania systemu. A jak z takim rozliczaniem i kontrolą bywa – dobrze wiemy.

Umowa z obecnym operatorem najeżona jest groźbami kar: państwo dobrze zabezpieczyło swoje interesy. Takiego bata na GITD nie ma i być nie może. Ściągalność opłat pozostaje niewiadomą, zwłaszcza że nie mamy gwarancji, iż wszystko uda się wdrożyć na czas. Koszty będą na pewno spore, bo resort podaje, że koszty systemu wyniosą 5,3 mld zł w ciągu 10 lat. Dla porównania, sześcioletni budżet GDDKiA przeznaczony na ten cel wynosi 2,4 mld zł. A więc – żeby było lepiej, musi być drożej? Niezbyt to logiczne.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 344 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP