PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Wynagrodzenie za pracę na morzu: Gorzka pigułka dla marynarzy PŻM

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
07-01-2018 14:15 |  aktualizacja: 07-01-2018 14:22
Wynagrodzenie za pracę na morzu: Gorzka pigułka dla marynarzy PŻM

Flota 80 statków PŻM w końcu minionej dekady skurczyła się do 56.

Fot. PŻM

W Szczecinie zarząd Grupy PŻM zawarł na kolejne dwa lata porozumienie ze związkami zawodowymi w sprawie układów zbiorowych dla pracujących na statkach.

  • W PŻM ścięto fundusz płac, co jest elementem planu sanacji grupy.
  • Wstępne szacunki za rok obrotowy 2017 wskazują, że PŻM może wkrótce odzyskać rentowność.
  • Poprawie wyników sprzyja dobra koniunktura na rynku morskich przewozów towarów masowych.
Średni fundusz płac obniżono o 13 proc., w porównaniu do dotychczas obowiązującego. - Jest to średnia przypadająca na nasze statki, co nie oznacza, że o tyle mniej będzie zarabiał każdy członek załogi - powiedział nam Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy PŻM.

Obniżka płac, obejmująca również w tym samym stopniu pracowników lądowych armatora, to element programu naprawczego PŻM. Jego realizacja jest warunkiem przyznania finansowania przedsiębiorstwu przez konsorcjum polskich banków, a w istocie - refinansowanie kredytów inwestycyjnych zaciągniętych w bankach zachodnich.

Dużo czy mało?

Jak powiedział zarządca komisaryczny PŻM Paweł Brzezicki dla Radia Szczecin, nowy układ choć jest niższy o 13 proc., to nadal lokuje się powyżej standardów ITF (Międzynarodowej Federacji Transportowców). Według niego, PŻM nadal płaci marynarzom więcej, niż płaci się im średnio na świecie.

Z kolei Jacek Dubiński, przewodniczący Związku Zawodowego Marynarzy PŻM, wypowiadając się wcześniej dla Głosu Szczecińskiego, powiedział, że płace polskich marynarzy są z pewnością wyższe niż Filipińczyków czy Indonezyjczyków, lecz niższe niż Europejczyków.

Na przykład, starszy mechanik na masowcu PŻM otrzymuje całkowite wynagrodzenie 6557 dolarów miesięcznie. Na takim samym stanowisku Polak u niemieckiego armatora („Oldendorff Carriers”) płacone ma 8500 dolarów, choć Niemcy lub Szwedzi pobierają jeszcze więcej.

Ostre cięcie kosztów


Państwowe przedsiębiorstwo PŻM jest największym polskim armatorem. W grupie kapitałowej ma 56 statków, choć począwszy od końca ub. dekady ich liczba zmalała z ok. 80 statków. Niektóre przekazano na złom, lecz większość sprzedano konkurencji, jak podkreślają związkowcy.

W tym okresie systematycznie pogarszała się też sytuacja finansowa grupy - z różnych powodów.

Patrz: MGMiŻŚ: zła sytuacja PŻM przez zamówienie 20 statków

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 225 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

744 090 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP