Ceny w dyskontach zbliżone, jedynym wyróżnikiem celebryci w reklamach

www.dlahandlu.pl
Autor:  dlahandlu.pl  |  15-01-2014 13:54
Ewolucja formatu dyskontowego trwa. Od sklepów sprzedających towar w najniższych cenach prosto z palet do supermarketu, gdzie można znaleźć wybór produktów markowych, jakościowych marek własnych, wypiekanego na miejscu pieczywa, świeżych warzyw i owoców. Jednak ten sam proces zachodzi jednocześnie we wszystkich sklepach określanych mianem dyskontu: w Aldim, Biedronce, Lidlu i Netto. Jak wynika z badania Koszyka cen dlahandlu.pl z 10 stycznia 2014 roku to samo zjawisko dotyczy także ujednolicania polityki cenowej. Różnica między czterema szyldami wynosi jedynie 6 zł, przy zakupie 50 produktów za ok. 260 zł. Zaś różnica między głównymi konkurentami Lidlem i Biedronką sięga zaledwie 1 zł. W tej sytuacji jedyne, co tak naprawdę odróżnia dyskonty od siebie to różne twarze celebrytów w reklamach.
Ceny w dyskontach zbliżone, jedynym wyróżnikiem celebryci w reklamach
Fot. Shutterstock/PTWP

Dowodów na to, że dyskonty stosują bardzo podobny, niemal identyczny poziom cen na wiele towarów w ostatnim badaniu Koszyka cen można znaleźć wiele. Wszystkie sieci mają taką samą cenę za 10 sztuk jaj - 3,79 zł, sól - 0, 79 zł, pieczarki - 8,98 zł. Różnice między pozostałymi towarami sięgają często jedynie 10 groszy, np. - czekolada Wedel od 2,49 zł do 2,59 zł, mąką od 1,39 zł do 1,49 zł, musztarda Kamis - 1,89 do 1,99 zł.

Podobnie sprawa wygląda z promocjami - jeżeli jedna sieć zdecydowała się na obniżenie cen danej kategorii produktowej robi to także jej konkurent. W poprzednim tygodniu dobrym przykładem była cena parówek - 30 proc. obniżka w Biedronce i cena 2,77 zł oraz promocja cenowa w Netto - 2,99 zł za 250 g. Dla porównania w grudniu parówki Berlinki 250 g w Biedronce kosztowały 3,96 zł - zaś w Netto 4,59 zł.

A oto całościowe zestawienie cen w dyskontach w dniu 10 stycznia 2014 roku:

Za 50 produktów w sieci Netto płaciliśmy 261,68 zł - 261,80 zł w zależności od ceny pieczywa w różnych miastach. O takim wyniku zdecydowała promocja na herbatę Lipton 100 sztuk sprzedawaną po 10,99 zł. W grudniu, podobnie jak w innych dyskontach cena herbaty Lipton w Netto wynosiła 14,99 zł. W połowie grudnia w sklepach Netto za podobne zakupy płaciliśmy ok. 262,5 zł.

Lidl w styczniu przedstawił ofertę cenową na poziomie 264,20 zł do 265,90 zł w zależności od lokalnej promocji m.in. dżemu. W połowie grudnia 2013 r. za podobne zakupy w Lidlu trzeba było zapłacić 258 zł. Wówczas w sieci obowiązywała promocyjna cena m.in. na makarony i wędliny.

W Biedronce w ostatnim tygodniu można było kupić 50 produktów za 265,35 zł. W połowie grudnia ten sam zestaw zakupowy kosztował 262,59 zł. Wówczas w Biedronce obowiązywała m.in. promocyjna cena na kiełbasę podwawelską.

Z kolei w sieci Aldi 50 produktów kosztuje 267,77 zł, a w grudniu 2013 roku było to 268 zł. Na przestrzeni ostatnich miesięcy Aldi uzupełnił swój asortyment m.in. o czekoladę Wedel, płatki Nestle, ketchup Pudliszki, pastę Colgate i proszek Vizir. Pozwala to na lepsze porównywanie cen w dyskontach, które mają na półkach mają coraz bardziej tożsamy asortyment.

Badanie Koszyk cen dlahandlu.pl prowadzone jest nieustannie od 4 lat. W 2013 roku Komisja Europejska uznała, że jest to "przykład dobrych praktyk na rynku porównywarek cenowych".

Badanie przeprowadzono 10 stycznia 2014 roku w 8 wskazanych miastach w Polsce.

Zobacz koszyk cen przygotowywany przez portal dlahandlu.pl


 W PORTALU

POLECAMY W SERWISACH