Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jelcz. Z progu bankructwa do nowych technologii

Autor: Włodzimierz Kaleta
10-02-2018 06:00 |  aktualizacja: 09-02-2018 22:37

Reforma wojska, która rozpoczęła się wraz z przemianami społeczno-politycznymi w kraju pod koniec lat osiemdziesiątych sprawiła, że z armii zaczęto wycofywać stary sprzęt transportowy, zwłaszcza poradziecki, który był wyjątkowo paliwożerny i do którego brakowało części zamiennych. Armia stanęła przed widmem kłopotów transportowych, które do dziś dokuczają wojsku.

To efekt długich i żmudnych przygotowań do produkcji nowoczesnych wozów ciężarowych różnego przeznaczenia, w czasie których trzeba było pokonać szereg problemów. W zakładach prowadzono ciągłą analizę potrzeb rynku dla pojazdów przeznaczonych dla sił zbrojnych.

Najlepszymi wskazówkami do przyszłych prac były wnioski wynikające z eksploatacji pojazdów podczas misji w Iraku, Afganistanie i Czadzie.

Produkty na miarę NATO


Programy operacyjne realizowane przez wojsko, a także inne zamówienia z resortu obrony narodowej, w tym projekty pojazdów przeznaczonych do zabudowy nadwozi kontenerowych, sprzętu artyleryjskiego, radarów czy mostów przeprawowych, są wielką szansą dla firm z PGZ S.A., a także dla wielu innych polskich podmiotów gospodarczych, które oferują produkt spełniający oczekiwania i wymagania żołnierzy.

Zdaniem inżynierów z zakładowego biura konstrukcyjnego najważniejszym wyzwaniem, przed jakim stanęły zakłady, przygotowując nowe projekty, było zagwarantowanie zunifikowanych rozwiązań zapewniających niezawodność i mobilność w trakcie działań operacyjnych. Wyzwaniem było też spełnienie wymagań norm obronnych oraz interoperacyjności naszych pojazdów z pojazdami państw NATO.

- Z tego powodu dla samochodów przeznaczonych do różnych zastosowań zaprojektowaliśmy odmienne zespoły napędowe w układach 4x4, 6x6, 8x8, z silnikami o mocach od 320 kM do 530 kM. Zastosowaliśmy też unikatowe rozwiązania z układami centralnego pompowania kół ze zmiennym ciśnieniem sterowanym z miejsca pracy kierowcy, umożliwiającym kontrolę trakcji w warunkach jazd pustynnych, w błocie, w brodach wodnych i oczywiście w normalnych warunkach drogowych. W pojazdach zastosowaliśmy kabiny 2-,4-,6-osobowe – mówił prezes Dudkowski.

Strategia myślenia na jutro


W zakładach dziś przede wszystkim patrzą w przyszłość. Zasadnicza strategia: dalszy systematyczny rozwój. Jak chcą ten cel osiągnąć?

- Przede wszystkim musimy produkować w terminie, a ewentualny zysk przeznaczyć na inwestycje w park maszynowy, nowe technologie oraz kwalifikacje załogi. Jesteśmy w specyficznej sytuacji, bo naszym właścicielem jest Huta Stalowa Wola, która jeszcze niedawno miała olbrzymie problemy finansowe - wyjaśnia prezes Dudkowski.

KOMENTARZE (10)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


31 935 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

720 471 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP