PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Pracownik 4.0 HR w obliczu cyfryzacji i automatyzacji

Autor: Urszula Chojnacka
24-09-2017 12:18
Pracownik 4.0 HR w obliczu cyfryzacji i automatyzacji
fot. Shutterstock

O przełożeniu Przemysłu 4.0 na wyzwania kadrowe i realiach powstającego „nowego świata pracy” rozmawiamy z Pauliną Woźniak, dyrektorem ds. zasobów ludzkich w Alma SA, firmie z branży IT specjalizującej się m.in. w integracji systemów infor­matycznych, teleinformatycznych i automatyki budynkowej.

Mówiąc o Przemyśle 4.0, najczęściej myśli się o technologiach i maszynach. Jednak tempo rozwoju Przemysłu 4.0 i jego sukces w dużej mierze zależy od ludzi. Jakie cechy i kompetencje powinien mieć Pracownik 4.0?

Po trzech rewolucjach przemysłowych nadchodzi czwarta, przenosząca produkcję na wyższy poziom. Przemysł 4.0 to bardzo szybki rozwój technologiczny. Jeszcze 20 lat temu niewielu ludzi mogło przewidzieć rzeczywistą skalę wpływu technologii na naturę pracy i kulturę miejsca pracy. Rewolucja 4.0 zmienia sposób, w jaki żyjemy i pracujemy. Rozwój technologiczny, wirtualnej rzeczywistości czy w dłuższej perspektywie sztucznej inteligencji sprawia, że zmienia się model kompetencyjny pracowników. Dziś nie można już mówić o sztywnych modelach kompetencyjnych przypisanych do określonych grup stanowisk czy specjalizacji. „Analfabetami XXI wieku nie będą ci, którzy nie znają Excela lub nie potrafią programować, ale ci, którzy nie potrafią się uczyć nowych rzeczy i oduczać starych” - twierdzi Alvin Toffler, autor książki „Trzecia fala”. Według przeprowadzonych ostatnio badań jedną z ważniejszych kwestii jest rozwijanie kompetencji spoza własnej dziedziny. Wiele zawodów przenika się, a kompetencje jednego profilu zawodowego zaczynają być niezbędne w kolejnym. Patrząc z perspektywy umiejętności twardych, kluczowe są kompetencje techniczne i cybertechniczne. A co z miękkimi? Pamiętam jak kilka lat temu, podczas rozmowy z klientem na temat profilu pożądanego kandydata, padło określenie „inżynier sprzedaży”. Inżynier kojarzył się wtedy z kompetencjami technicznymi, ale następowała już zmiana i zaczęto oczekiwać od niego również kompetencji miękkich, umiejętności pracy w grupie, znajomości języków obcych czy kompetencji sprzedażowych. Niestety, problem powstawał już na etapie kształcenia kadry na uczelniach wyższych. W tamtym momencie brakowało przedmiotów przystosowujących inżynierów do oczekiwań, jakie stawiał rynek pracy. Potrzeba rozwoju szerokiego zakresu nowych, tzw. twardych umiejętności i bezprecedensowa liczba innowacji w procesie prowadzenia produkcji 4.0 oznacza, że kompetencje miękkie nabierają większego znaczenia niż kiedykolwiek, chociaż oczywiście kompetencje techniczne i cybertechniczne zajmują pierwsze miejsce. Równie istotna jest jednak kreatywność rozumiana jako kompetencja biznesowa - niemal każde ogłoszenie pracę w wymaganiach osobowościowych na pierwszym miejscu wymienia słowa „kreatywny” i „innowacyjny”. Kreatywność jest kompetencją pożądaną, ale jedynie organizacja, która wie, jak ją u pracownika wzbudzić, a następnie wykorzystać, wygrywa. Niestety, firmy często tego nie potrafią.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 561 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 885 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP