PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

PwC: tylko 44 proc. polskich firm jest dojrzałych cyfrowo

Autor: PAP/PSZ
13-10-2017 11:06
PwC: tylko 44 proc. polskich firm jest dojrzałych cyfrowo

Efektywne wdrożenie nowych technologii w polskich firmach będzie możliwe jedynie, jeśli pracownicy każdego szczebla będą mieli odpowiednie przygotowanie merytoryczne.

Fot. Shutterstock

Według raportu firmy PwC, tylko 44 proc. polskich firm jest dojrzałych cyfrowo. Internet Rzeczy, sztuczna inteligencja i robotyka to z kolei priorytety badawcze i inwestycyjne dla większości polskich przedsiębiorstw.

  • Za wdrażanie nowych technologii w polskich firmach odpowiedzialni są głównie prezesi.
  • Tylko 11 proc. przedsiębiorstw stworzyło dedykowane cyfryzacji stanowisko dyrektorskie.
  • Największą część budżetów przeznaczonych na technologie cyfrowe w ostatnim roku stanowią wydatki na IT, OT, a także rozwój produktów i usług.
Badanie "Digital IQ. Cyfrowy wyścig firm" przeprowadzone przez PwC wykazało, że 69 proc. polskich przedsiębiorców dostrzega lukę kompetencyjną i braki kadrowe. 49 proc. badanych inwestuje w technologie cyfrowe, upatrując w nich przede wszystkim sposobu na zwiększenie przychodów, wydatki te jednak nie przekraczają pięciu proc. rocznego budżetu.

"Trudno dziś wyobrazić sobie nowoczesną firmę, która nie uważa technologii informatycznych za integralną część zarówno strategii biznesowej, jak i całej działalności operacyjnej. Niemniej jednak, transformacja cyfrowa to skomplikowany i kosztowny proces wymagający zaangażowania wielu zasobów. W długiej perspektywie wygrają te firmy, które potrafią wykorzystać technologię w sposób kreatywny, będą otwarte na nowe możliwości i dialog ze wszystkimi interesariuszami" - mówi partner w PwC, lider zespołu Digital & Technology, Anna Sieńko.

Raport powstały w wyniku badania PwC wskazuje, że największą część budżetów przeznaczonych na technologie cyfrowe w ostatnim roku stanowią wydatki na IT, OT, a także rozwój produktów i usług. 44 proc. badanych w Polsce stwierdziło, że od 10 do 19 proc. tych wydatków to tzw. "technologie wschodzące", takie jak Internet Rzeczy, sztuczna inteligencja i robotyka.

Jako główne przeszkody przy osiągnięciu zwrotu z inwestycji w technologie cyfrowe respondenci badania wskazali brak wsparcia wewnątrz organizacji (31 proc.), brak wykwalifikowanych zespołów (31 proc.) oraz mało elastyczne lub zbyt powolne procesy decyzyjne (29 proc.).

Za wdrażanie nowych technologii w polskich firmach odpowiedzialni są głównie prezesi, a także dyrektorzy ds. informatyki. Tylko 11 proc. przedsiębiorstw stworzyło dedykowane cyfryzacji stanowisko dyrektorskie.

"Pozytywnym zjawiskiem jest rosnąca odpowiedzialność liderów jednostek biznesowych w firmach. Widać to szczególnie w przypadku data analytics. Choć ciągle jest to obszar działalności departamentu IT to jednak zauważalny jest trend wyodrębniania się tej kompetencji w oddzielną jednostkę decyzyjną" - mówi dyrektor ds. transformacji cyfrowej w PwC, Michał Kreczmar.

Według ekspertów PwC, efektywne wdrożenie nowych technologii w polskich firmach będzie możliwe jedynie, jeśli pracownicy każdego szczebla będą mieli odpowiednie przygotowanie merytoryczne.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 326 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

543 032 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP