PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Spór o pensje w PLL LOT. Samoloty nie wystartują na początku maja?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
11-04-2018 06:02 |  aktualizacja: 10-04-2018 22:23

Spór o podwyżki płac personelu latającego był wielokrotnie powodem głębokiej zapaści największych linii lotniczych na świecie. Czy trwający od kilku lat podobny spór w PLL LOT przekształci się wkrótce w konflikt prowadzący do strajku? To by mogło silnie wstrząsnąć spółką, która choć weszła na ścieżkę wznoszenia, ma nadal kruchą pozycję na silnie konkurencyjnym rynku.

Prezes Mikosz nie wprowadził zwolnień grupowych, ale osiągnął podobny efekt finansowy, zmniejszając tzw. pensum.

Organizacje związkowe po przeliczeniu wynagrodzeń według obowiązującego regulaminu i projektu doszły do wniosku, że łączna wysokość wynagrodzenia personelu pokładowego i latającego zostanie obniżona o ok. 30 proc. Potwierdził to sąd rejonowy, który przywrócił trzem osobom poprzednie warunki pracy i płacy, o czym poniżej.  

Wyjaśnienia zarządu

Prezes Mikosz zmniejszył pensum, ale zarazem zwiększył wynagrodzenie za dodatkowe godziny spędzone w powietrzu.

- Za każdą przepracowaną ponad ustalony limit godzinę piloci i stewardesy mogli realnie więcej zarabiać  - wyjaśnia Adrian Kubicki, dyrektor Biura Marketingu PLL LOT. – I choć uratowane zostały miejsca pracy, związki zawodowe wypowiedziały pracodawcy spór zbiorowy.

Według niego zarząd od 2016 roku wielokrotnie składał projekty nowego regulaminu wynagrodzeń. Ostatni w połowie marca tego roku. Także on został odrzucony przez związki działające w LOT.

Rzecznik prasowy spółki przypomina też, że zarząd wprowadził już szereg podwyżek i awansów. Przez dwa lata awansowało ponad 230 pilotów i 300 członków personelu pokładowego. Podwyżki z tego tytułu wyniosły już prawie 17 milionów złotych. Dodatkowe 2 mln złotych podwyżki otrzymali pierwsi oficerowie dreamlinerów.

Według zarządu zasadą jest, że wynagrodzenie zasadnicze jest związane z efektywnością pracy. Młodsza stewardesa zarabia 5,5 tys. zł, starsza – 8 tys., pierwszy oficer – 20 tys. zł, kapitan – 29 tys. Obie grupy pracowników dostają też diety wynoszące od 1,5 do 2 tys. zł.

- Negowane przez związki premie uzależnione od punktualności rejsów są nowym elementem mającym zmotywować załogi do jak najefektywniejszej pracy – dodaje Adrian Kubicki.

W PLL LOT jest kilka organizacji społecznych, ale tylko dwie są reprezentatywne: Związek Zawodowy Pilotów Komunikacyjnych i Związek Zawodowy Personelu Pokładowego i Latającego.

- To te organizacje nawołują dziś pracowników do udziału w rzekomym referendum, mimo iż Sąd Najwyższy w swoim orzeczeniu zakwestionował zasadność roszczeń formułowanych przez związki – stwierdza Kubicki.

O co chodzi? 

Precedens prawny?

Kilku pracowników spółki złożyło indywidualnie do sądów roszczenia wobec pracodawcy w sprawie zwrotu zaległych, niższych wynagrodzeń. Dwóch wygrało sprawę w obu instancjach. Spółka będzie musiała uregulować te zobowiązania.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


23 258 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

723 400 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP