PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Spór o pensje w PLL LOT. Samoloty nie wystartują na początku maja?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
11-04-2018 06:02 |  aktualizacja: 10-04-2018 22:23

Spór o podwyżki płac personelu latającego był wielokrotnie powodem głębokiej zapaści największych linii lotniczych na świecie. Czy trwający od kilku lat podobny spór w PLL LOT przekształci się wkrótce w konflikt prowadzący do strajku? To by mogło silnie wstrząsnąć spółką, która choć weszła na ścieżkę wznoszenia, ma nadal kruchą pozycję na silnie konkurencyjnym rynku.

"(…) pracodawca znajdujący się przez dłuższy okres w trudnej sytuacji ekonomicznej (a zwłaszcza w sytuacji wymagającej wdrożenia programu restrukturyzacji w ramach pomocy publicznej), który podjął próbę uzgodnienia ze związkami zawodowymi zmiany regulaminu wynagradzania (wprowadzenia nowego regulaminu w miejsce dotychczasowego) celem obniżenia kosztów przedsiębiorstwa zagrożonego upadłością, nie nadużywa swego prawa, gdy uchyla dotychczasowy regulamin po otrzymaniu wspólnego negatywnego stanowiska działających u niego organizacji związkowych, niezawierającego żadnych realnych propozycji dostosowywania treści aktu regulującego politykę płacową u tego pracodawcy do zmienionych realiów funkcjonowania przedsiębiorstwa".

- To niewątpliwie rewolucyjne wskazanie SN, w którym po raz pierwszy nakłada się na związki zawodowe odpowiedzialność za skutki procesu negocjacji z pracodawcą zasad płacowych – podkreśla Adrian Kubicki. - Do tej pory taką odpowiedzialność miał tylko zarząd.

Konflikt od strony społecznej

Przedstawiciele ZZPK zgadzają się w zasadzie z zarządem w jednej sprawie – genezy sporu. W większości innych osi sporu mają odrębne zdanie.

Przede wszystkim żądają przywrócenia zasad wynagradzania z 2010 roku oraz wypłat zaległych pieniędzy. Inne wprowadzone zmiany lub propozycje w tej sprawie negują.

Na przykład uzależnienie wynagradzania od punktualności przybycia samolotu i regularności rejsów, bowiem nie zawsze załoga ma na to wpływ.

Odebrania wyższych stawek za staż, czyli liczbę wylatanych godzin (w domyśle: świadczy to o doświadczeniu pilota). Nie przyjmują argumentów zarządu, że dziś pilot odpowiada głównie za start i lądowanie, a w powietrzu ma pomoc autopilota.

Związkowcy nie zgadzają się z dokładaniem czynności wychodzących poza zakres obowiązków i uzależnieniem od ich wypełnienia wysokości wynagrodzenia. Przykładem jest wymóg "powierzchownego" sprzątania samolotu, głównie przez stewardesy.

- Prezes w istocie gra na czas, bowiem biegnie okres przedawnienia indywidualnych roszczeń pracowniczych – mówi były członek zarządu Związku Zawodowego Pilotów Komunikacyjnych, chcący pozostać anonimowym.

Do tych i innych zarzutów merytorycznych dokładają się żale na styl pracy prezesa Rafała Milczarskiego. Związkowcy określają to ogólnie jako brak chęci do konstruktywnego dialogu.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


22 618 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

727 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP