PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Transport miejski bez spalin jest możliwy, ale wymaga zachęt

Autor: Portalsamorzadowy.pl (Łukasz Kuś)
15-04-2011 13:32
Transport miejski bez spalin jest możliwy, ale wymaga zachęt

foto.pktgdynia.pl

Komisja Europejska przygotowuje strategię transportową Unii na najbliższe 40 lat. Dużą rolę w jej realizacji przewidziano dla samorządów. Mogą skorzystać i nasze miasta.

Do 2050 r. z europejskich miast mają zniknąć autobusy i samochody napędzane silnikami spalinowymi. Komunikacja miejska oparta na pojazdach o napędzie elektrycznym, hybrydowym i wodorowym ma przejąć większość transportu pasażerskiego. Zwiększyć się ma liczba osób dojeżdżających do pracy na rowerze oraz poruszających się pieszo. Takie są pomysły Komisji Europejskiej na zmniejszenie zużycia paliw kopalnych i poprawę jakości powietrza w miastach. Zwiększyć się ma także rola samorządów w opracowaniu polityki transportowej UE jak i państw członkowskich.
- Wielka część odpowiedzialności za komunikację miejską spoczywa na państwach członkowskich i to poszczególne miasta muszą zadecydować o odpowiednim zestawie środków lokomocji, jakiego potrzeba w ich regionie - czytamy w oświadczeniu Komisji Europejskiej.

Aby osiągnąć te cele, Komisja proponuje trzy formy działań samorządów. Po pierwsze miasta i regiony będą mogły opracować plany mobilności miejskiej. Samorządy, które je sporządzą mają otrzymywać dodatkowe wsparcie ze środków z funduszu spójności i programów regionalnych. Po drugie - KE chce wprowadzenia unijnych ram dla opłat za korzystanie z dróg miejskich oraz wdrożenia programów rozładowania zatorów komunikacyjnych. Po trzecie - samorządy będą mogły korzystać z wyników prac badawczych w ogólnounijnym programie badawczym, którego celem będzie zaprojektowanie nowych ekologicznych pojazdów miejskich.

Niektóre z proponowanych rozwiązań od kilku lat są już wprowadzane w zachodnioeuropejskich miastach. Na przykład opłaty za wjazd samochodem do centrum wprowadził w 2003 r. Londyn. Jak twierdzą eksperci, już dziś technicznie możliwe jest całkowite wyeliminowanie pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi z komunikacji miejskiej, jednak polskie samorządy będą potrzebowały wsparcia z zewnątrz, by zrealizować proponowany cel UE.

Czytaj też:http://motoryzacja.wnp.pl/autobusy-hybrydowe-na-razie-nieoplacalne,135324_1_0_0.html

- Ze względu na wysokie koszty jest to w Polsce projekt utopijny. W Niemczech, Francji, czy krajach Beneluksu rządy dofinansują ekologiczną komunikację miejską. W Polsce nie ma narzędzi prawnych ani finansowych, które zachęcałyby samorządy do inwestowania w pojazdy elektryczne lub hybrydowe. Wprowadzenie wzorem Niemiec tzw. "zielonych stref" i odpowiednie dofinansowanie z pewnością skłoniłoby samorządy do rezygnacji z autobusów napędzanych silnikami diesla - mówi Aleksander Kierecki, szef analizującej rynek transportowy firmy JMK.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 561 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 885 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP