Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Zakupy / Dostawcy

Przedsiębiorco, nie zapominaj o zakupach, czyli jak zorganizować procesy zakupowe w małej firmie

Autor: Autor: Kamil Adamski, Marketplanet
11-07-2012 00:00

Dynamiczny rozwój dzisiejszego otoczenia biznesowego wymusza na przedsiębiorstwach ciągłe analizowanie i poprawianie własnej efektywności. Dotyczy to również małych firm, które ze względu na silną konkurencję powinny stale dążyć do wyższej wydajności w swoim działaniu. Wprowadzenie nowych, reagujących na zmiany rynkowe rozwiązań, również tych organizacyjnych jest kluczowe. Obszarem, który może być w łatwy sposób zaniedbany przez małe przedsiębiorstwa są zakupy.

Firmy bez większych przeszkód potrafią zaspokajać swoje potrzeby zakupowe - udaje się im nabyć niezbędne produkty i usługi ze względu na brak problemów z podażą na rynku. Jednak niewiele średnich i małych firm podchodzi do zakupów jako do obszaru, który powinien być dobrze zaplanowany i zorganizowany. W rezultacie wydatki są wyższe, a jakość nabywanych produktów lub usług nie zawsze jest zadowalająca.
Jeśli właściciel małej firmy nie poświęci wystarczająco dużo uwagi zakupom, to koszt prowadzenia działalności gospodarczej może urosnąć do niepotrzebnie wysokiego poziomu. Skutkuje to albo osiągnięciem niższych marży albo potrzebą podniesienia cen. Przejrzyście zorganizowany proces zakupowy oznacza kontrolę nad kosztami i pozwala małej firmie uzyskać pożądany zysk.

Jednoosobowy dział zakupów?

Procesy zakupowe w małej firmie, podobnie jak i w dużym przedsiębiorstwie, powinny być uporządkowane i spójne, ale jednocześnie przebiegać w sposób bardziej uproszczony. Zazwyczaj to właściciel decyduje co, kiedy, gdzie i jak dużo kupić. Jednak z momentem rozwoju firmy nie jest w stanie sam uporać się z tym obszarem i jedynym właściwym wyjściem jest oddelegowanie odpowiedzialności zakupowych do innych pracowników. Mała firma najczęściej ze względu na zakres swojego działania nie musi tworzyć działu zakupów. Jednak juz przy zatrudnieniu 50 osób, dobrze jest wskazać osobę pokroju menedżera ds. zakupów. Wybierając pracownika odpowiedzialnego za zarządzanie wszystkimi działaniami zakupowymi w przedsiębiorstwie ryzyko powielania zamówień na te same pozycje oraz innych nieporozumień zmniejszy się niemal do zera. Kupiec, który potrafi analizować, wyszukiwać dostawców i dobrze negocjować jest gwarancją redukcji kosztów. Obowiązki związane z zakupami nie muszą być jedynymi obowiązkami takiej osoby – zależne jest to od wielkości firmy oraz generowanych potrzeb zakupowych.

Jasne zasady

Zanim konkretnej osobie oddelegowane zostanie zarządzanie obszarem zakupowym należy uczynić proces zakupowy procesem zorganizowanym i transparentnym. Chodzi tu przede wszystkim o stworzenie jasnych wytycznych dotyczących zakupów, które w sposób zrozumiały będą instruowały pracowników. Taka instrukcja powinna przybrać formę wewnętrznego dokumentu formalnego (na kształt Polityki Zakupowej w dużej firmie), który w formie prostej procedury w kilku zdaniach odpowie m.in. na pytania:
  • Kto w firmie upoważniony jest do dokonywania zakupów? Kto może zgłaszać zapotrzebowanie, a kto może składać zamówienia/podpisywać umowy?

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 697 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP