Optymalizacja procesów zakupowych zachodzących w przedsiębiorstwie nie jest sprawą łatwą. Ale pozbycie się kluczowych błędów pozwoli na znaczną poprawę wydajności, przy stosunkowo małych nakładach sił i środków.
Prawie każdy dział zakupów ma w swoich procedurach ocenę współpracy z dostawcą. Z reguły zawierają one: informacje o jakości, ewolucji cen i terminowości dostaw. Taki system oceny nie pozwala jednak na wystarczające zrozumienie na linii dostawca-przedsiębiorstwo. Zasadniczymi punktami współpracy jest powiązanie kryteriów oceny z celami biznesowymi naszego przedsiębiorstwa, a także z celami działu zakupów.
Istotnym elementem oceny dostawców jest również regularne dostarczanie informacji zwrotnej na temat naszego zadowolenia, bądź niezadowolenia ze współpracy. Kolejnym krokiem na drodze integracji może być również ustalenie szczegółowej listy kluczowych wskaźników, która umożliwi przejrzystą i zrozumiałą ocenę współpracy. Wyniki poszczególnych dostawców powinny później posłużyć przy układaniu planów współpracy i analizie sposobu zarządzania relacjami z danym partnerem biznesowym.