PARTNERZY PORTALU

Afrykańskie przyczółki polskiego biznesu

Afrykańskie przyczółki polskiego biznesu

Ponad rok temu rząd, w poszukiwaniu nowych rynków zbytu i lokalizacji polskich inwestycji, zwrócił uwagę na Afrykę. O inwazji polskich firm na Czarny Ląd nie ma jeszcze co mówić. O przyczółkach - już tak.

Do końca 2014 r. wymiana handlowa z Afryką wzrośnie trzykrotnie w porównaniu z rokiem 2012 - zapowiadał pod koniec zeszłego roku wicepremier Janusz Piechociński.

Urzędowy optymizm? Realny plan? Szanse na sukces na pewno są, bowiem ekspansja polskiego biznesu na afrykański kontynent nabiera tempa. O wysoką dynamikę nie będzie trudno, ponieważ - trzeba przyznać - startujemy z dość niskiego poziomu.

Bogaty kontynent

Przez pierwsze dwie dekady transformacji Afryka nie była praktycznie brana pod uwagę w polskich rachubach biznesowych. Najpierw polskie firmy musiały okrzepnąć na rodzimym rynku, a potem stawić czoła wyzwaniu akcesji do UE. Oba egzaminy zdaliś-my celująco.

Gdy na świecie rozszalał się kryzys, a europejskie gospodarki zaczęły zwalniać, okazało się, że Europa staje się dla polskiego biznesu za mała. Coraz więcej firm było zainteresowanych inwestycjami na Czarnym Lądzie. Wreszcie i rząd dostrzegł potencjał tego kontynentu. Powstał program Go Africa mający ułatwić polskim przedsiębiorcom działalność na wybranych rynkach.

Gra jest warta świeczki. Afryka - wbrew niedawnym stereotypom o ziemi nękanej wyłącznie przez wojny, głód i rozliczne plagi - jest dziś najdynamiczniej rozwijającym się regionem świata. Aż 6 z 10 krajów o najszybszym wzroście PKB to państwa afrykańskie.

Trzeba dodać do tego olbrzymi rynek zbytu. Afryka to dziś miliard ludzi, bynajmniej nie żyjących już powszechnie na granicy ubóstwa (szybko ros-nącą klasę średnią szacuje się na 300 mln osób). Istotne są też gigantyczne potrzeby inwestycyjne, wynikające z dekad zapóźnienia, oraz cała gama bogactw naturalnych: 10 proc. światowych zasobów ropy, 99 proc. chromu, 85 proc. platyny, po 70 proc. tantalitu i kobaltu, ponad połowa zasobów złota i diamentów. Są też uran, cyna, miedź, boksyty...

Takiej szansy trudno nie dostrzegać. Wykorzystują ją zresztą inni. Bezpoś-rednie inwestycje zagraniczne w Afryce w ciągu ostatnich 10 lat podwoiły się i sięgnęły poziomu ok. 57 mld dol. Wzrost PKB całego kontynentu w najbliższych trzech latach szacuje się na 4,5-5 proc.

Polski biznes jest w tym wyścigu na Czarny Ląd nieco spóźniony. Na Afrykę przypada ok. 1,2 proc. naszej wymiany handlowej (obroty handlowe to 2,5-3 mld euro).

Dyplomatyczna pustynia

Zanim jednak odżyło zainteresowanie Afryką, podjęto kilka decyzji, które nie ułatwiają nam ekspansji. Na przykład w 2008 r. MSZ, w ramach oszczędności, zlikwidowało część polskich ambasad - w Kongu, Senegalu, Tanzanii i Zimbabwe. Mamy teraz na tym kontynencie 10 placówek o tej randze (na 55 krajów). Obsada pozostałych przedstawicielstw jest więcej niż skromna.

- Rozmawiałem z ministrem. Powiedział mi: jak będą kontrakty, natychmiast otwieram ambasadę. Ale to błęd ne koło, bo czasem bez wsparcia politycznego o kontrakty będzie trudno! - mówi największy polski inwestor na tym kontynencie, Jan Kulczyk, który umocnił tam swą biznesową pozycję bez wsparcia administracji rządowej.

Trudno jednakże powiedzieć, że takiego wsparcia nie ma. W 2013 r. odnotowaliśmy dwie podróże premiera do Afryki: do Nigerii oraz Zambii i RPA. Widać było mocne akcenty biznesowe. W czasie nigeryjskiej wizyty delegacji rządowej towarzyszyło 28 firm, do RPA wybrały się 22 przedsiębiorstwa, a do Zambii - 20.

 

×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Afrykańskie przyczółki polskiego biznesu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.184.215
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Wydanie 1/2021

ARCHIWUM  •  PRENUMERATA  •  REDAKCJA

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!