PARTNERZY PORTALU

Azoty i Ciech. Ambicje rozwoju, ale innymi strategicznymi ścieżkami

Azoty i Ciech. Ambicje rozwoju, ale innymi strategicznymi ścieżkami
Przejmowanie specjalistycznych aktywów europejskiej chemii to droga ku międzynarodowej konkurencyjności obrana przez Grupę Ciech. Fot. mat. pras

Zatrudniająca ponad 300 tys. pracowników branża chemiczna jest jedną z kluczowych dla gospodarki. Ambitne polskie firmy chcą rywalizować z zagranicznymi koncernami. Wybierają różne drogi; nawet - pozornie podążając tymi samymi - znacząco się różnią.

  • Dróg do międzynarodowej konkurencyjności jest wiele, każda jednak wymaga sporych nakładów. Przyglądamy się, jak do tego samego celu dążą Grupa Azoty i Grupa Ciech.
  • Dzięki przejęciu Compo Grupa Azoty mogła wejść na wysokomarżowy rynek nawozów specjalistycznych (dostosowanych do konkretnych typów upraw), na którym dotychczas była nieobecna.
  • Przejęcie hiszpańskiej firmy przez Ciech to głównie zakup wiedzy i portfolio produktów – czyli tego, co w nowoczesnej chemii najcenniejsze.

Branża chemiczna ma ogromny wpływ na całą gospodarkę – choćby przez to, że jej produkty są wykorzystywane właściwie przez wszystkie branże. Idealnie byłoby, gdyby całość potrzeb pokrywały polskie firmy chemiczne, ale taka samowystarczalność to utopia, a oferta naszych przedsiębiorstw chemicznych jest wciąż dość uboga. Dla porównania, największe firmy na świecie oferują nawet 10 tys. różnego rodzaju produktów; w przypadku naszych spółek to maksymalnie kilkaset.

Jak zatem rodzime firmy mają skutecznie rywalizować z zagranicznymi? Co zrobić, by skutecznie wygrywały rywalizację? Szlaków do tego wiele, każda jednak wymaga sporych nieraz nakładów. Przyglądnijmy się, jak do konkurencyjności dążą Grupa Azoty i Grupa Ciech.

Kupić, aby sprzedać

Jedną z metod, by urosnąć w siłę, jest nabycie firm z kompetencjami - czy to technologicznymi, czy to produkcyjnymi. W tym pierwszym przypadku często chodzi o stosunkowo niewielkie przedsiębiorstwa ale z ciekawym portfolio produktowym. Co to daje?

Poszerza ofertę, zwiększa różnorodność produktów. Czasem posiadanie takiej firmy jest korzystne ze względu na znaki towarowe, czy też np. zarejestrowane wyroby, co w branży chemicznej jest także pożądane , a przede wszystkim pozwala oszczędzać czas. W ostatnich latach wiele naszych firm chemicznych decydowało się na takie akwizycje. Różne były ich motywy.

Najbardziej spektakularną operacją stało się mocne wejście na rynek niemiecki Grupy Azoty. Nasza spółka przejęła tamtejszą firmę Compo Expert. Zapłacone około miliarda złotych robi wrażenie...
Dzięki przejęciu Compo Grupa Azoty mogła wejść na wysokomarżowy rynek nawozów specjalistycznych (dostosowanych do konkretnych typów upraw), na którym dotychczas była nieobecna.

– Wszyscy nasi globalni konkurenci mają już w swojej ofercie nawozy specjalistyczne – tłumaczył prezes Grupy Azoty Wojciech Wardacki, dodając, że przejmując niemiecką spółkę, polski potentat uzupełni ofertę.

Transakcja poprawiła też konkurencyjność samej grupy na niemieckim rynku. Jak? Zaletą wejścia do Compo było ominięcie części traderów. To umożliwiło podwyższenie marż – ubył jeden z pośredników – a zarazem dało możliwość bardziej dynamicznego wpływania na ceny nawozów proponowanych przez Azoty.

Podobną drogę przejęcia firmy chemicznej wybrał Ciech. Jednak można się pokusić o stwierdzenie, że ten zakup był jeszcze bardziej „specjalistyczny”. Czołowy producent sody, jakim jest Ciech, posiada także dział środków ochrony roślin - i właśnie tu poczyniono inwestycje. Nasza firma za 33,5 mln euro kupiła 75 proc. akcji hiszpańskiej spółki Proplan.

 

×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Azoty i Ciech. Ambicje rozwoju, ale innymi strategicznymi ścieżkami

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.227.117
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Wydanie 2/2021

ARCHIWUM  •  PRENUMERATA  •  REDAKCJA

WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!