Bariery na torach

Bariery na torach
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: (DC)
  • Dodano: 15-05-2006 00:00

Przewoźnicy kolejowi chcąc zwiększać swoje przychody muszą szukać nowych rynków i towarów. Na przeszkodzie stoi brak odpowiednich środków i zły stan infrastruktury kolejowej.

Rynek kolejowych przewozów towarowych jest w Polsce bardzo jednorodny. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego aż 39 proc. towarów przewiezionych (zarówno przez spółki z grupy PKP, jak i przewoźników niezależnych) w roku 2004 stanowił węgiel kamienny, 11,9 proc. towarów minerały i surowce przetworzone, podobnie jak rudy i złom żelaza (11,7 proc.), 7,1 proc. wyroby metalowe, a 6,7 proc. wyroby pochodzące z ropy naftowej. W roku 2005 największy polski przewoźnik, PKP Cargo, po raz kolejny zanotował spadek przewozu węgla, koksu i rud żelaza.

W przypadku prywatnych przewoźników dominacja surowców jest jeszcze bardziej widoczna. W roku 2004 udział węgla w przewozach prywatnych przewoźników wynosił 53,1 proc., a na minerały i surowce przetworzone przypadło 9,4 proc. Wyroby pochodzące z przerobu ropy naftowej stanowiły 13,1 proc., a surowa ropa naftowa to 8,2 proc. całości przewozów. To, że funkcjonowanie większości przewoźników oparte jest na węglu, ma swoje dobre i złe strony. Towar jest stosunkowo łatwy do przewiezienia i odporny na uszkodzenia. Ale problemem w przewozach węgla są jego kradzieże podczas postojów lub zwolnienia biegu pociągów. Przewoźnicy i na to znaleźli sposób – stosują takie rozwiązania jak... spawanie drzwi węglarek. Jednak główną wadą przewozów węgla jest to, że robią to prawie wszyscy, a konkurencja odbywa się głównie poprzez obniżki cen – marże w przewozach węgla i innych towarów masowych są więc bardzo niskie, czasami bliskie zeru.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Bariery na torach

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.232.59.38
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!