PARTNERZY PORTALU

Branża musi się zmienić. Kto zmiany zignoruje, będzie miał poważny problem

Bez produktów współczesnej chemii nie ma cywilizacji Fot. NP
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Dariusz Malinowski
  • Dodano: 14-11-2019 06:01

Polska branża chemiczna intensywnie się rozwija, zwiększa zatrudnienie i sporo inwestuje. Zarazem jednak musi się zmierzyć z nowymi wyzwaniami, co może rzutować na jej kondycję w najbliższych latach.

  • Bez produktów współczesnej chemii nie ma cywilizacji. Silne gospodarczo państwa mają dobrze rozwinięty ten segment gospodarki.
  • W Polsce w ostatnich latach produkcja chemiczna rośnie. Jednak nowe regulacje prawne czy oczekiwania klientów powodują, że branża musi się zmienić.
  • Kto zmiany zignoruje, będzie miał olbrzymi problem.

Ścisłe dopasowanie

To, co spędza sen z powiek wszystkim przedsiębiorcom - nie tylko zresztą w branży chemicznej - to zapewnienie sobie rynku zbytu. W firmach chemicznych nikt już nie chwali się milionami ton wytworzonych produktów. Nadal potrzebne są nawozy czy olefiny - w wielkoprzemysłowych wolumenach, a jednocześnie o bardzo dokładnej customizacji, czyli dokładnym dopasowaniu do potrzeb klienta.

Szefowie firm chemicznych nie ukrywają, że klienci w coraz mniejszym stopniu zainteresowani są produktami "do wszystkiego". Bardzo dobrze widać to na przykładzie branży nawozowej: choć produkty ogólnego przeznaczenia nadal są poszukiwane, to najlepiej zarabia się na tych wyspecjalizowanych. Klient, rolnik wybiera produkty dostosowane do preferowanych przez niego upraw i rodzajów gruntu.

Wyższe marże uzasadniają zwiększenie asortymentu. Jak to osiągnąć? Drogi są dwie. Poprzez żmudne badania z niepewnym efektem lub "na skróty" - przez przejęcie firm dysponujących określonymi kompetencjami.

Na drugie z tych rozwiązań zdecydowała się Grupa Azoty. - Nasza spółka sfinalizowała przejęcie Grupy Compo Expert - przypomina Wojciech Wardacki, prezes największej polskiej firmy chemicznej.

Krok ten oznacza poszerzenie możliwości Azotów w dziedzinie nawozów specjalistycznych - otoczkowanych (CRF - controlled release fertilizers) i wolnodziałających (SRF - slow release fertilizers), nawozów do fertygacji (metoda nawożenia polegająca na wymieszaniu nawozów z wodą i podawaniu ich podczas podlewania roślin) i dolistnych, nawozów płynnych i biostymulatorów, jak też specjalistycznych nawozów NPK o wysokiej koncentracji składników pokarmowych.

Powiększenie oferty produktowej to jedno z głównych zadań stojących przed firmami chemicznymi nie mającymi dostępu do własnych, tanich zasobów surowców naturalnych.

- Widzimy postępującą specjalizację branży chemicznej, aby sprostać rosnącej konkurencji, musimy oferować więcej wysoko zaawansowanych, specjalistycznych produktów - mówi Jan Filip Staniłko, dyrektor Departamentu Innowacji w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii.

Jego zdaniem nasze firmy chemiczne w miarę swoich możliwości podążają w kierunku, w jakim idą najwięksi chemiczni producenci. Niektórzy z nich mają w portfolio nawet po kilkadziesiąt tysięcy produktów!
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SPÓŁKI

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Branża musi się zmienić. Kto zmiany zignoruje, będzie miał poważny problem

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.237.51.159
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!