Celnicy przemytu nie zlikwidują

Celnicy przemytu nie zlikwidują
Fot. Adobe Stock/PTWP. Data dodania: 20 września 2022

Rozmowa ze Zbigniewem Bujakiem, prezesem Głównego Urzędu Ceł

- Czy urząd, którym Pan kieruje, ma wpływ na powstawanie polskiego prawa celnego?
- Urząd przygotowuje projekty ustaw i zarządzeń, które następnie trafiają do departamentu ceł w Ministerstwie Finansów, by w końcu trafić do samego ministra finansów. Tak w skrócie wygląda opis naszego wkładu w proces legislacyjny. Powstaje pytanie, czy to jest dobre rozwiązanie? Odpowiedź brzmi: nie, bardzo złe! W tej sytuacji zatracany zostaje gdzieś po drodze związek pomiędzy nami, jako merytorycznymi autorami znającymi realia i jednocześnie wykonawcami prawa celnego, a ostatecznym twórcą przepisów - Ministerstwem Finansów. Przez to rozmywa się odpowiedzialność za powstające w tym procesie tworzenia prawa celnego błędy. W Kodeksie Celnym przewidziane jest współtworzenie polityki celnej przez ministrów: finansów, gospodarki i prezesa GUC. Ten ustawowy zapis będzie jednak dopiero wymagał praktycznego sprecyzowania. Teraz tej współpracy nie ma lub występuje czasem w szczątkowej formie. Istniejący system uzgodnień międzyresortowych nie sprzyja bowiem merytorycznej dyskusji nad nowym prawem, a z tego powodu ponosimy stale wymierne straty gospodarcze.
- Jak duże?
- Można to zilustrować przykładem importu aut. W tym roku do Polski wiedzie na lawetach ponad 200 tys. używanych samochodów, często rozbitych w wypadkach. W sytuacji, kiedy minister finansów podnosi akcyzę na samochody, to my jako praktycy, z łatwością jesteśmy w stanie przewidzieć, co stanie się na granicach. Pozwoliłem sobie uprzedzić ministra finansów, że podniesienie akcyzy będzie oznaczało napływ rozbitych samochodów, i jeżeli chce uzyskać odpowiednio wyższe dochody, to powinniśmy natychmiast podjąć skuteczne kroki w celu zahamowania tego niekorzystnego zjawiska. Żadne decyzje nie zostały jednak podjęte. No i mamy tego efekt. A w tym przypadku wystarczyłoby zapewne współdziałanie z ministrem ochrony środowiska mające na celu zatrzymanie fali złomu na granicy. Byliśmy gotowi proponować, współtworzyć dobre rozwiązania. Niestety zabrakło chęci do skorzystania z naszej inicjatywy i uznania naszych kompetencji.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Celnicy przemytu nie zlikwidują

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.181.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!