PARTNERZY PORTALU

Chemia mało innowacyjna

  • Autor: Dariusz Malinowski - Nowy Przemysł
  • Dodano: 11-09-2007 00:00

Mimo że Polska jest jednym z największych w Europie producentów nawozów rolniczych, obraz całej branży jest raczej smutny. Polskim firmom chemicznym ciąży bowiem niska innowacyjność. Brak spektakularnych odkryć i opracowań oznacza, że producenci chemikaliów co najwyżej stoją w miejscu. O pójściu do przodu nie ma mowy.

Przemysł chemiczny jest w najbardziej uprzemysłowionych krajach jednym z prawdziwych kół zamachowych gospodarki. Przeciętna produkcja zakładów wielkiej syntezy chemicznej sięga w nich około 10-11 proc. wartości całej produkcji przemysłowej.

W Polsce to tylko 4 proc., nic więc dziwnego, że deficyt w handlu chemikaliami stale się powiększa. Jeszcze w 2004 roku wynosił on około 5 mld euro. W 2005 r. sięgnął już 6,7 mld, w ubiegłym przekroczył znacznie 7 mld. W tym roku najprawdopodobniej przekroczy on kwotę ośmiu mld euro. Prawie na pewno sytuacja mogłaby ulec zmianie, gdyby polskie firmy chemiczne cechowały się dużą wynalazczością.

Co roku na świecie opatentowywane są tysiące nowych chemikaliów. Część z nich używamy w życiu codziennym, inne to skomplikowane związki chemiczne wykorzystywane w przemyśle i badaniach naukowych. Niektóre "chemiczne pomysły", mające największe znaczenie w skali całej cywilizacji, są nagradzane Nagrodami Nobla. Sukces na polu badawczym oznacza zwykle ogromne profity dla firm dysponujących prawami patentowymi. Po pierwsze - wdrażają do produkcji nowy, zwykle bardzo poszukiwany wyrób, po drugie - gdy np. przestanie być już nowością, można sprzedać licencję na niego.

Niestety, Polska (i nie chodzi wyłącznie o branżę chemiczną) pod względem innowacyjności znacznie odstaje od najbardziej zaawansowanych krajów. Nic więc dziwnego, że chociaż produkujemy wiele produktów chemicznych, to tylko nieliczne można uznać za nowoczesne. Następstwem tej sytuacji jest niska atrakcyjność naszych wyrobów poza granicami Polski i rosnący szybko deficyt w handlu wyrobami chemicznymi.


Pomysły nie są w cenie

Sporo wynalazków mogłoby być efektem przedsiębiorczości samych pracowników. Ze statystyk wynika, że w Japonii co drugi znaczący dla produkcji wynalazek jest autorstwa samych pracowników, i to często stosunkowo niskiego szczebla. Skoro tam to możliwe, to dlaczego u nas tak trudne. Czy może po prostu Polacy są słabiej wyedukowani i mniej przedsiębiorczy?

- To nie tak - zapewnia prezes dużej firmy chemicznej. - Biorąc pod uwagę to, jak chętnie Polacy zakładają własny biznes, o braku przedsiębiorczości nie ma mowy. Po prostu za wynalazki trzeba płacić. Tymczasem u nas z tym bywa różnie.

Jerzy Majchrzak, dyrektor Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego, były prezes Zakładów Azotowych Kędzierzyn, mówi: - Niestety, w naszym kraju zgłoszenie wynalazku jest często uznawane za coś podejrzanego. Pamiętam, że w Kędzierzynie mieliśmy z tym problem. Część osób niechętnie odnosiła się do pracowników wykazujących się pomysłowością.
(...)

A badania kosztują


Być może sytuacja w branży chemicznej wyglądałaby nieco inaczej, gdyby nasze zakłady dysponowały większymi budżetami na badania.

Średnio w przemyśle chemicznym na świecie wydaje się na badania i rozwój 2,7 proc. przychodów. - Minimum, które firma powinna zainwestować, to jeden proc. przychodów - uważa Majchrzak. Tymczasem rzeczywistość jest tragiczna. Np. Ciech w 2006 roku na badania i rozwój przeznaczył zaledwie 5,4 mln zł - przy przychodach na poziomie 2,7 mld zł!
×

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Chemia mało innowacyjna

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.231.226.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!