PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Ciężka choroba niewielkich firm rodzinnnych. Jak ją wyleczyć?

Autor: Jacek Ziarno / NOWY PRZEMYSŁ
28-07-2019 12:00 |  aktualizacja: 28-07-2019 00:05
Ciężka choroba niewielkich firm rodzinnnych. Jak ją wyleczyć?

Uberyzacja nie zna granic. Stąd też bariery rozwoju cyfryzacji i jej opóźnienia mogą być bardzo gospodarczo i społecznie szkodliwe - mówi Elżbieta Mączyńska

Fot. NP

W polskich niewielkich firmach rodzinnych widoczny jest problem tzw. analfabetyzmu cyfrowego. To ciężka choroba, bo oznacza brak wiedzy o możliwościach, jakie stwarzają technologie cyfrowe - wskazuje Elżbieta Mączyńska, prezes Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, w rozmowie z Jackiem Ziarno.

- Postępująca IV rewolucja przemysłowa stawia przed wieloma firmami rodzinnymi fundamentalne pytania o przyszłość. Tradycyjne przedsiębiorstwa produkujące tradycyjne wyroby w tradycyjnej technologii mogą mieć w perspektywie duży kłopot (do zniknięcia z rynku włącznie), jeśli w porę nie zareagują na zmieniającą się rzeczywistość. Bać się tej galopującej nowoczesności?

Nie bać się! I otworzyć na nowoczesność. Krótka opowieść z życia. Właściciel małej firmy transportowej na Podlasiu znalazł się w szpitalu. Jedyną osobą z rodziny, która mogła go zastąpić, był 17-latek z zacięciem informatycznym i obeznaniem w technologiach cyfrowych. W kilka tygodni przewrócił to przedsiębiorstwo do góry nogami, stwarzając portal, możliwość zdalnego zamawiania usług. Zlikwidowano puste przebiegi, wzrosły obroty i rentowność, a lokalna firma wyrosła na regionalne przedsiębiorstwo, wykraczające zasięgiem poza granice kraju.

Po powrocie seniora chłopak wrócił na edukacyjną ścieżkę, ale - widząc efekty - nowy-stary szef jeszcze zmiany pogłębił. Wzrosło zatrudnienie, zmieniła się też jego struktura - m.in. zdecydowanie przybyło informatyków i ludzi znających obce języki.

Nie ma na co czekać. Trzeba tylko wybrać, co z tego, co niesie z sobą szeroko rozumiana IV rewolucja przemysłowa, zaadaptować u siebie od razu, a co w średniej na przykład perspektywie.

- Z raportu Deloitte z 2018 r. (badanie w 52 krajach) wynika, że nowe pokolenie uważa, iż aż 55 proc. członków ich rodzin we wspólnej firmie o cyfryzacji ma niewielką wiedzę... Niewesoło. Ale może czekające nas lada moment wielkie zmiany to raczej "fiction sociology" niż realny problem?

Nie, to rzeczywisty kłopot. W Polsce wiele firm rodzinnych wyłoniło się z "leżakowych" czy "szczękowych" interesów. Niemało właścicieli tych przedsiębiorstw nie legitymuje się fachowym wykształceniem ekonomicznym czy menedżerskim. Świadczą o tym zresztą wyniki badań wśród polskich firm rodzinnych, zatrudniających do 10 osób.

I tu jest widoczny przede wszystkim problem tzw. analfabetyzmu cyfrowego (nieutożsamianego z elementarną umiejętnością korzystania z internetu). To ciężka choroba, bo oznacza brak powszechnej wiedzy o możliwościach, jakie stwarzają technologie cyfrowe.

Co więcej - niedawno w The Economist ukazał się raport "Uberworld" (o ogarniającym świat zjawisku uberyzacji): potwierdza, że przeważnie pierwszą reakcją prawie wszystkich krajów na działalność Ubera było "zakazać". Wskazuje to, że wspomniany analfabetyzm sięga też najwyższych szczebli władzy - głównych kreatorów regulacji.

To przypomina neoluddyzm (luddyzm w XIX w. był ruchem ukierunkowanym na niszczenie maszyn, by ratować system manufakturowy przed rozwojem fabrycznym). Zarówno historia, jak i praktyka gospodarcza dowodzą jednak, że postępu nie da się zatrzymać. Jeśli zatem rząd wprowadzi tego rodzaju zakaz w jednym miejscu, to uberyzacja wybuchnie w innym albo z innego kraju będą oferowane podobne usługi...

Uberyzacja nie zna granic. Stąd też bariery rozwoju cyfryzacji i jej opóźnienia mogą być bardzo gospodarczo i społecznie szkodliwe.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (4)

  • Maks 2019-07-28 14:05:56
    Nie ma nic do rzeczy, że cytat: "niemało właścicieli tych przedsiębiorstw nie legitymuje się fachowym wykształceniem ekonomicznym czy menedżerskim." Jak pokazuje choćby przykład USA i Niemiec ani wykształcenie ekonomiczne ani tym bardziej tzw. menadżerskie nie jest gwarantem powodzenia w interesach lecz pomysł i doświadczenie i to powinno być jasne.
    • Marek 2019-07-29 00:16:58
      Poza tym małe firmy nie chcą być uchwycone przez cyfrowe łapy fiskusa i mają racje.
    • Menażeria XD 2019-07-30 13:02:22
      Tylko w Niemczech i USA menadżer może być albo dobry, albo zły. U nas rodzimi menadżerzy to w więkoszości odpady z lat 90-tych, opite mordy, które doskonale znają się, jak załatwić prostytutkę odpowiedniemu politykowi i jakie alkohole należy kupić, ale poza tym nie reprezentują sobą niczego.
  • Jozin z bazin 2019-07-30 22:03:29
    Czytam wypowiedź tej pani i mam ochotę wydrukować ją a potem zrobić z tym papierem to co zrobił Kondratiuk w filmie "Hydrozagadka"

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.66.1
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


24 781 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

276 110 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 216 ofert w bazie

397 692 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.