Wszyscy są zgodni tylko co do jednego - głównym celem cyfryzacji jest podniesienie konkurencyjności gospodarki. Jak to zrobić? W tej kwestii panuje pluralizm poglądów.
Mimo stopniowego wzrostu, poziom cyfryzacji administracji publicznej w Polsce nadal jest niższy niż średnia dla Unii Europejskiej. Zgodnie z danymi UN E-Government Survey indeks rozwoju e-administracji sytuował nas w 2012 r. na 47. miejscu spośród 190 badanych krajów (w ramach UE na 24.). Badany przez Komisję Europejską poziom zaawansowania dostępnych e-usług publicznych w Polsce również jest poniżej unijnej średniej. Na przełomie 2011 i 2012 r. z e-administracji korzystało ponad 90 proc. przedsiębiorstw (zatrudniających 10 lub więcej osób) oraz 48 proc. obywateli. 16 proc. obywateli wysyłało przez internet wypełnione formularze - przy średniej UE 29,5 proc. Cel Europejskiej Agendy Cyfrowej wyznaczony na rok 2015 to 25 procent.