PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Człowiek z fuzją

Autor: Dorota Goliszewska
13-07-2012 00:00
Człowiek z fuzją
<b>Beata Stola<br />
dyrektor personalny w UPC</b><br /><br />

- Byli pracownicy Aster otrzymali w dniu, gdy stali się już pracownikami UPC, cały zestaw informacji "startowych". Pozwoliły im one odnaleźć się w nowej rzeczywistości. <b>Jacek Goliszewski<br />
dyrektor w dziale doradztwa Mazars </b><br /><br />

"Małżeństwo zawarte w niebie" - tak szef Daimlera Jürgen Shrempp określał w 1998 r. fuzję z Chryslerem. Była to największa fuzja w historii. Miał powstać megakoncern o obrotach 118 mld euro, zatrudniający 422 tys. pracowników. W 2009 roku nastąpił rozwód. Jakie były główne powody porażki, która kosztowała Daimlera prawie 40 mld euro i utratę wizerunku? <br /><br />

Po pierwsze: od początku było wiadomo, że to nie będzie fuzja, tylko dobrze "sprzedane" na zewnątrz przejęcie. <br /><br />

Po drugie: brak wzajemnego zaufania i różnice kulturowe. Amerykańscy menedżerowie, przyzwyczajeni do autonomii, swobody i kreatywności, nie mogli się pogodzić ze zmianą stylu zarządzania firmą, z niemiecką precyzją i skrupulatnością. <br /><br />

Po trzecie: synergia okazała się trudna do zrealizowania. Początkowo planowano unifikację technologii oraz integrację podzespołów, fabryk i magazynów. Plany te nie powiodły się, co stało się problemem dla wizerunku i renomy Daimlera. <b>Adam Leszkiewicz wiceprezes ZAK SA</b> uważa, że przejmujący spółkę nie może obojętnie przechodzić obok lokalnych wydarzeń i otoczenia społecznego, bo umiejętne działania w tych sferach służą osiągnięciu porozumienia i określeniu nowego statusu firmy. Najczęściej popełniane błędy w komunikacji w procesie fuzji (w proc.)

Ludzie i jeszcze raz ludzie! Najpierw tworzą plan operacji, a potem wkraczają do przejętej firmy. Od tego, czy wykażą się taktem czy butą, zależy tyleż samo, co od biznesplanu.

Skoro nasza firma została sprzedana, to oznacza to, że nie byliśmy wystarczająco dobrzy, nie radziliśmy sobie, nie potrafiliśmy obronić swoich miejsc pracy. Taki pogląd bywa tyleż powszechny, co nieprawdziwy.
Wystarczy przypomnieć, iż jednym z najczęstszych powodów dokonania fuzji lub przejęcia jest to, że ktoś po prostu ma pieniądze.

I wcale nie szuka łatwej, czyli słabej zdobyczy, ale firmy, w którą warto zainwestować, bo pomysł jej zarządu na biznes daje gwarancję pomnożenia kapitału. Historia zna mnóstwo przykładów firm z tradycją i zasobnym portfelem, ale bez dynamiki właściwej młodym wilkom, które inwestowały w ciekawe przedsięwzięcia, kupując w ten sposób nowe idee, nowoczesne technologie i kreatywne zespoły.

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 869 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

584 990 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 070 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.