Daleka droga do wolnego rynku energii

Daleka droga do wolnego rynku energii
  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Opr. DC
  • Dodano: 17-11-2006 00:00

Większość małych i średnich przedsiębiorstw nie wie, jakie możliwości i szanse stwarza liberalizacja rynku energii elektrycznej w Polsce. Ich szefowie najczęściej nie zdają sobie sprawy, że mogą zmienić sprzedawcę energii elektrycznej - wynika z badań przeprowadzonych dla Urzędu Regulacji Energetyki.

Wśród badanych 253 przedsiębiorstw dominującą grupę stanowiły przedsiębiorstwa zatrudniające od 3 do 10 osób (41 proc.), firm z jednym lub dwoma pracownikami było 22 proc., a 1/5 badanych to przedsiębiorstwa zatrudniające od 10 do 50 osób. Pozostałe to firmy zatrudniające powyżej 50 osób i działalność prowadzona osobiście. W ponad połowie badanych przedsiębiorstw udział energii elektrycznej w kosztach przedsiębiorstwa jest niższy niż 10 proc., w 39 proc. wynosi od 10 do 20 proc., a w co piątej badanej firmie udział ten wynosi 6 proc. Zdaniem autorów badań, mimo stosunkowo niskiego (przeważnie poniżej 10 procent) udziału kosztów energii w ogólnych kosztach firmy, motywacja do obniżki kosztów poprzez wykorzystanie konkurencji na rynku i wybór tańszego sprzedawcy nie musi być mniejsza niż wtedy, gdy koszty energii stanowią znacznie powyżej 10 proc. ogólnych kosztów. W przypadku tych najmniejszych podmiotów nawet oszczędności rzędu kilkuset złotych są istotne, z kolei u większych (zatrudniających od 3 do 10 osób) jest szansa na znaczne większe oszczędności.


Co my wiemy o energii


Badania potwierdziły, że większa część małych i średnich przedsiębiorstw nie wie, jakie możliwości i szanse stwarza im liberalizacja rynku energii elektrycznej w Polsce. W 253 przedsiębiorstwach tylko w 87 (34 proc.) wiedziano, że od 1 lipca 2006 roku można zmienić sprzedawcę energii elektrycznej. Dwie trzecie badanych nie wiedziało o takiej możliwości. Spośród 87 świadomych możliwości zmian sprzedawcy ponad połowa uzyskała taką informację z mediów tradycyjnych lub z internetu. Autorów opracowania niepokoi fakt, że tylko w dziesięciu przypadkach o takich możliwościach informował przedsiębiorców dotychczasowy dostawca lub inny sprzedawca. Z faktu, że na 87 świadomych przedsiębiorstw aż 25 pozyskało taką informację „pocztą pantoflową” od innych przedsiębiorstw lub znajomych wynika, że problem rozwoju rynku energii elektrycznej w Polsce to problem... komunikacji. To wyzwanie pod adresem instytucji państwowych, medialnych, doradczych - należy szukać bardziej efektywnych sposobów informowania małych i średnich przedsiębiorstw.

 

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Daleka droga do wolnego rynku energii

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.221.156
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!