PARTNERZY PORTALU

Dobry wynik to nie wszystko

  • Ten tekst jest częścią STREFY PREMIUM WNP.PL
  • Autor: Renata Dudała
  • Dodano: 11-01-2001 00:00

Zarządzanie wartością firmy staje się ostatnio coraz bardziej popularne nie tylko na Zachodzie, ale również w Polsce. I nie jest to tylko kwestia mody. Z czego zatem wynika? Jedną z przyczyn, może i najważniejszą jest to, że właściciele firm coraz częściej liczą pieniądze i oczekują szybkiego zwrotu poniesionych np. na inwestycje nakładów finansowych. Zarządzanie wartością firmy ma wskazać, w które dziedziny zainwestować kapitał tak, by zapewnić firmie jego szybki zwrot. Stąd coraz większa presja na zarządy spółek, by wdrażać system zarządzania wartością firmy.

Wiadomo, że wynik finansowy nie zawsze oddaje to, co uważamy za wartość firmy. Tradycyjne mierniki, takie jak na przykład zysk, często obarczone są błędem. Nierzadko zdarza się, że przedsiębiorstwo notuje wzrost zysku w przeliczeniu na jedną akcję, ale kurs akcji spada. - Zgodnie z zasadami rachunkowości wewnętrznie wygenerowana wartość firmy nie spełnia kryteriów definicji aktywa, zatem nie może być ona ujmowana w bilansie - mówi Lynda Tomkins, starszy menedżer w dziale audytu firmy doradczej Ernst&Young. - Sprawozdanie finansowe nigdy więc nie odzwierciedla wartości spółki. Chociaż przy sprzedaży spółki wymagana jest wycena w celu ustalenia jej rzeczywistej wartości, wymóg ten nadal nie pozwala spółce na ujęcie tej wartości w bilansie. Może ją natomiast ująć nabywca spółki. W tej sytuacji zasady rachunkowości uznają tę wartość za nabytą wartość firmy, która spełnia kryteria definicji aktywa.
Zasady rachunkowości wymagają również, by wartość firmy była amortyzowana, mimo że nowy nabywca będzie podejmował działania w celu zwiększenia wartości firmy i generował wewnętrzną wartość firmy. Nabyta wartość jest zastępowana nową - wewnętrznie generowana wartością, której nie można ująć w bilansie. - W związku z tym sprawozdanie finansowe będzie odzwierciedlać wartość, która została nabyta i jak już wspomniałam nie będzie odzwierciedlać rzeczywistej wartości spółki - dodaje Lynda Tomkins. W Polsce okres amortyzacji wartości firmy nie przekracza pięciu lat. To może w istotny sposób wpłynąć na obniżenie zysków w początkowych latach po nabyciu spółki. Nawet w sytuacji, gdy wewnętrznie generowana jest dodatkowa wartość firmy. W innych krajach okres amortyzacji może być dłuższy, chociaż zazwyczaj nie przekracza 20 lat.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dobry wynik to nie wszystko

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.187.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!