PARTNERZY PORTALU

Dominika Bettman: Nie przegapić przełomu

Dominika Bettman, prezeska Siemens Polska. NP

- Wiele z technologii determinujących rozwój przemysłu w najbliższych latach ma - według badania przedsiębiorców z raportu Smart Industry 2018 (opracowanego przez Siemens we współpracy z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii) - największe znaczenie w budowaniu zysków dla firmy. Najrzadziej zaś stosowane są sztuczna inteligencja, big data i cloud computing. Co nie znaczy, że się to nie zmieni w przyszłości.

Szczególne nadzieje wiążę z rozwojem przemysłowego Internetu rzeczy (IoT). Automatyzacja linii produkcyjnych i robotyzacja to niejako pierwszy etap rewolucji, a następny - to właśnie Iot. Cyfrowy kierunek rozwoju przemysłu wymusi diametralne zmiany w procesie produkcji.

Wspomniane trendy, jak m.in. digitalizacja, automatyzacja linii produkcyjnych i analityka danych, wkroczyły do przemysłu motoryzacyjnego, spożywczego, a także - chociażby - do farmacji. IV rewolucja przemysłowa przebiega właściwie we wszystkich branżach przemysłowych i do oceny pozostaje tylko, czy to jest już cecha dominująca danej gałęzi przemysłu

Opieranie się tym zmianom byłoby kontrproduktywne. Jeżeli nie wyprzedza się trendów lub ich nie kreuje, co jest najwyższą umiejętnością, to w interesie firm pozostaje plasowanie się w czołówce naśladowców. Znamy spektakularne upadki korporacji, którym wydawało się, że będą trwać wiecznie. Zlekceważenie czy wręcz przespanie pewnego momentum - szczególnie odnosi się to do nowych technologii - spowodowało ich porażkę.

Czy takie momentum przegapia właśnie Europa? Czy zaczynamy przegrywać innowacyjny wyścig (także w sektorze przemysłowym) z Azją i USA? Nie zgodzę się z takim twierdzeniem - brzmi to zbyt definitywnie. Jest wiele branż - np. motoryzacyjna, lotnicza, chemiczna czy ubezpieczeniowa - gdzie pełnimy rolę światowych liderów. Ale też tracimy dystans na niektórych polach. Nie widzę w takim wypadku innej możliwości niż pogłębianie integracji w obrębie UE i poszukiwanie przewag technologicznych w ramach międzynarodowych kooperacji.

Oczywiście nie mam na myśli zamknięcia się na zewnętrzne, pozaeuropejskie rozwiązania, bo to zabija wszelką innowacyjność. Są jednak dziedziny, w których firmy z naszego kontynentu powinny działać z sobą szczególnie blisko, być może nawet się łączyć. Należą do nich, moim zdaniem, robotyka, cyberbezpieczeństwo czy energetyka. Współpraca w tym ostatnim sektorze wydaje się kluczowa -jeśli nie chcemy, by USA i Chiny rzeczywiście "odjechały" Europie.

Stany Zjednoczone genialnie łączą naukę z przemysłem. To się im wybitnie udało - i to w USA tkwi podstawa innowacji, szybkiej komercjalizacji pomysłów. W rozwoju Chin olbrzymią rolę odgrywa zaś efekt skali. Innowacje rozpowszechniają się tam błyskawicznie. Stary Kontynent może pozazdrościć USA elastyczności, a Chinom - rynku.

Zasadne jest też budowanie czy wspieranie technologicznych czempionów. Z ich poziomu następuje bowiem transfer technologii. Międzynarodowe koncerny obsługują ogromną liczbę krajów i poszukują tam partnerów technologicznych, by w danym państwie realizować swe projekty. Nie da się tego zrobić z poziomu centrali projektów w jednym czasie w 100 krajach, a więc w naturalny sposób dochodzi do transferu technologii do mniejszych partnerów lokalnych.

Sądzę też, że w Europie podchodzimy do wprowadzania innowacji - w gruncie rzeczy - zbyt tradycyjnie: te procesy są zbyt długie, zbyt mocno strukturyzowane, ale też obarczone istotnymi kosztami pracy czy kosztami zmian w sferze zatrudnienia.

Warto nad tymi elementami pracować, bo konkurencja rośnie naprawdę błyskawicznie. Przejrzałam ostatnią amerykańską listę Fortune 500 - połowa nazw firm z pierwszej setki to zupełnie nowe podmioty niż dekadę temu. To obrazuje, w jak zmiennych czasach żyjemy i co czeka tych, którzy zlekceważą nowe technologie i trendy.
×
EEC Trends: poznaj megatrendy decydujące o przyszłości gospodarki, szansach rozwojowych i jakości życia. Osiem zróżnicowanych tematycznie i formalnie sesji, od dynamicznych debat poprzez indywidualne rozmowy na scenie po prezentacje dobrych praktyk i case studies. Już 25 lutego w Warszawie. Zarejestruj się!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Dominika Bettman: Nie przegapić przełomu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.175.201.14
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!