PARTNERZY PORTALU
DEBATA REDAKCYJNA

#zielonemagazyny - online brainstorming
Moda czy realne korzyści?

9 marca 2021  •  10:00-12:00

PARTNERZY DEBATY
  • P3 Logistic Parks
  • Panattoni

Ekspansja zagraniczna - przymus, czy ochota?

Ekspansja zagraniczna - przymus, czy ochota?

I muszą, i chcą. Dlatego, choć niewiele firm z polskim kapitałem przyjęło strategię umiędzynarodowienia swej działalności, w tej dziedzinie przyszłość rysuje się w tonacji optymistycznej.

Rok 2014 zakończył się ponadpięcioporocentowym wzrostem polskiego eksportu. Co utrwaliło, pomijając gorszy rok 2009, kilkunastoletnią już tendencję wzrostową tego wskaźnika. Prezentując w końcu lutego te szacunkowe jeszcze dane, wicepremier Janusz Piechociński zdecydował się na odważną deklarację: - Relacja eksportu do PKB wzrosła do 40 proc., a celem ministerstwa jest osiągnięcie pułapu 60 proc. umiędzynarodowienia gospodarki w ciągu najbliższych 5 lat.

Można się spierać, czy nastąpi to jednak aż tak szybko. Poprzednio, "dokładanie" 20 proc. do udziału eksportu w PKB zajęło nam 12 lat…

Problem może mieć charakter strukturalny. Oto w naszej gospodarce dominuje sektor MŚP, a eksportem zajmują się głównie firmy większe; precyzyjniej: część z nich. To około 15 tys. przedsiębiorstw spośród 60 tys. działających. Ponad połowę pierwszej setki największych eksporterów stanowią firmy z obcym kapitałem.

- Gdyby nie bezpośrednie inwestycje zagraniczne, mielibyśmy eksport mniejszy o 40 proc. - wskazuje Sławomir Majman, prezes PAIIZ.

Jak zatem utrwalić korzystną tendencję, która przyniosła szesnastokrotny wzrost eksportu w ciągu 25 lat transformacji? Bywało, że rósł on w tempie ponad 20 proc.! Nadzieję należy pokładać w nowej strategii, która przebija się do świadomości zarządów coraz większej liczby firm z polskim kapitałem.

Oni to zrobili

Produkująca okna dachowe firma Fakro powstała w roku 1991. I od zawsze była spółką z polskim wyłącznie kapitałem. Jej założyciel i prezes Ryszard Florek, pierwsze zagraniczne zamówienia, z Holandii, zdobył po trzech latach działalności. Postawił na eksport, bo właściwie nie miał innego wyjścia. Zmusił go do tego główny konkurent Fakro, który wchodząc na polski rynek, od razu na wstępie obniżył ceny swoich okien o 30 proc.

- Bez eksportu pewnie byśmy upadli - wyznaje prezes Florek i dodaje: - A globalna ekspansja okazała się koniecznym warunkiem przetrwania firmy z innego jeszcze powodu...

Ma na myśli efekt skali. Zaprojektowanie, opatentowanie i wprowadzenie do produkcji wyrobu wiąże się z du żymi nakładami finansowymi. Gdy oferuje się go potem na jednym tylko rynku, takie koszty w istotny sposób podnoszą jego cenę.

Do "podbijania" kolejnych krajów Fakro dobrze się przygotowywało. Najważniejsze było zdobycie certyfikatów na wyroby i na uruchomienie ich produkcji "na miejscu". Dopomogła zagraniczna sieć hurtowni. Zdobywanie udziałów w zagranicznych rynkach relatywnie obniżało koszty transportu, logistyki i marketingu.

Dziś w skład Grupy Fakro, zatrudniającej 3300 osób, wchodzi 12 spółek produkcyjnych i 16 dystrybucyjnych, które działają w Europie, Azji i Ameryce. Jej wyroby trafiają do ponad 50 krajów. Sprzedaż na eksport stanowi 70 proc. przychodów.

- Wyjście na rynki zagraniczne to w gruncie rzeczy także warunek konieczny, by utrzymać i zwiększać liczbę miejsc pracy w Polsce - dodaje Ryszard Florek.

Kolejny przykład: Grupa Nowy Styl, która jest europejskim potentatem w branży mebli biurowych. Ma kilkanaście zakładów produkcyjnych w Polsce, w Niemczech, na Ukrainie i w Rosji oraz 19 oddziałów handlowych na kluczowych rynkach europejskich, w Stanach Zjednoczonych i na Bliskim Wschodzie. Zatrudnia tam lokalnych menedżerów i pracowników. Jej przychody sięgają 300 mln euro rocznie.
×

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ekspansja zagraniczna - przymus, czy ochota?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.234.213
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
WNP - Portal gospodarczy

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!